"Będę przedszkolakiem"

Drodzy Rodzice,


zamiast myśleć o "ciemnych" stronach adaptacji w przedszkolu, można potraktować te chwile jako ważne i niezwykłe dla całej rodziny. Edukacja przedszkolna jest istotna dla rozwoju dziecka i nie można jej zaniedbywać. W przedszkolu dziecko uczy się bycia z innymi, ćwiczy dzielenie się, czekanie na swoją kolej, powstrzymywanie się od "muszę mieć natychmiast!". Tutaj dziecko poprzez zabawy doskonali sprawność swoich dłoni, rozwija wyobraźnie, myślenie i zdobywa wiedzę.


Większość trzylatków jest gotowa na nowe doświadczenia. Niemniej warto zadbać o emocje dziecka w tym okresie. Oto kilka wskazówek, które mam nadzieję, przydadzą się Państwu w jak najlepszym przygotowaniu dziecka do startu w życie przedszkolne.


Mamo, tato!




  • Przygotujcie mnie do trudnej sytuacji. Uprzedźcie mnie "Już niedługo pójdziesz do przedszkola. Na pewno będzie miło". Przypomnij mi o tym dzień przed moim debiutem.

  • Przyzwyczajacie mnie do samodzielności. Stwórzcie mi możliwość, abym nauczył się samodzielnie jeść różnorodne, niezmiksowane posiłki, zakładać i zdejmować ubranie. Przygotuj mnie do samodzielnego korzystania z łazienki i toalety oraz sygnalizowania swoich potrzeb. Chodźcie ze mną często na spacery a wózek zostawcie w domu.

  • Pozwólcie mi się oswoić z nową sytuacją i miejscem. Zawsze mi mówcie co zamierzacie. Jeżeli będziecie chcieli wyjść z przedszkola powiedzcie mi o tym. Żegnajcie się ze mną serdecznie, ale krótko. Długie pożegnania się dla mnie trudne. Wymyślmy razem, co mogę zabrać do przedszkola, co doda mi odwagi i mnie pocieszy. Nie pozwólcie mi płaczem i krzykiem wymuszać powrótu do domu. Bądźcie pewni, ze pani wychowawczyni mnie przytuli i zapewni o waszym przyjściu.

  • Pamiętajcie, że na początku czas w przedszkolu bardzo się dłuży. Jeżeli to możliwe, to w pierwszych dniach obierajcie mnie wcześniej. To skróci czas rozłąki. Poza tym mam dużo wrażeń i doświadczeń, więc szybciej się męczę. Przy pożegnaniu powiedzcie, kiedy po mnie wrócicie. Nie mówcie za trzy godziny, bo ja nie wiem kiedy to będzie. Lepiej jak usłyszę, że przyjdziecie po mnie po obiedzie, odpoczynku czy podwieczorku. I nigdy się nie spóźniajcie.

  • Zadbajcie o właściwe dla mnie ubranie. Powinno być ono wygodne oraz łatwe to zakładania i zdejmowania. Najlepiej ubierzcie mnie "na cebulkę", to pozwoli pani dostosować mój ubiór do warunków atmosferycznych i temperatury w sali. Przygotujcie mi buty na sztywnej podeszwie, zapinane na rzepy. Długie włosy wiążcie, żeby nie przeszkadzały mi w zabawie i posiłkach a biżuterię zostawcie w domu. W szatni przygotujcie dla mnie ubranie na zmianę. Podczas zabawy mogę zapomnieć o swoich fizjologicznych potrzebach.


Jak zachęcić dziecko do samodzielności?




  • Pozwól mi dokonywać wyboru: "Czy dzisiaj chcesz założyć szare czy zielone spodnie?", "Ubierzesz się sam, czy potrzebujesz mojej pomocy?"

  • Okazuj szacunek dla moich zmagań "Widzę, że jest to dla ciebie trudne"

  • Nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi "To ciekawe pytanie. Co o tym myślisz?'


 Czekamy na Was!

Komentarze