"Co potrafi trzylatek?"
W ramach pedagogizacji rodziców 30 października w naszej gupie odbyły się warsztaty poświęcone rozwojowi dziecka 3 - letniego. Podczas spotkania omówione zostały poszczególne sfery rozwoju dziecka.
ROZWÓJ SPOŁECZNO – EMOCJONALNY:
ROZWÓJ FIZYCZNY:
ROZWÓJ UMYSŁOWY:
2. PERCEPCJA SŁUCHOWA:
3. MOWA I MYŚLENIE:
Polecam książkę E. Gruszczyk - Kolczyńskiej i E. Zielińskiej "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających". Dziękuję za udział w warsztatach.
ROZWÓJ SPOŁECZNO – EMOCJONALNY:
- Wie, jak się nazywa.
- Stosuje się do przyjętych umów w grupie (zakazy i nakazy), w tym:
- Uznaje prawa innych do zabawy.
- Odkłada zabawki na ich stałe miejsca.
- Dzieli się zabawkami.
- Używa zwrotów grzecznościowych.
- Nie oddala się od osoby dorosłej z wyznaczonych pomieszczeń i terenu zabawy.
- Potrafi szanować pracę i rzeczy osobiste kolegów i koleżanek.
- Kulturalnie spożywa posiłki.
- Nawiązuje kontakty z rówieśnikami.
- Reaguje na polecenia i je wykonuje.
- Rozwiązuje zaistniałe konflikty z udziałem osób dorosłych.
- Zgłasza się po pomoc w trudnej sytuacji.
- Rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia: radość, smutek, złość.
- Uczestniczy w zabawach i zajęciach zorganizowanych przez nauczyciela.
- Kończy rozpoczętą pracę.
ROZWÓJ FIZYCZNY:
- Wchodzi po schodach, stawiając stopy naprzemiennie.
- Wykonuje podskoki obunóż.
- Potrafi ustawić się w kole.
- Rzuca woreczkiem do kosza z odległości 1,5 m.
- Stoi przez chwilę na jednej nodze.
- Rysuje koło.
- Prawidłowo trzyma kredkę i pędzel w dłoni.
- Posługuje się łyżką.
- Prawidłowo trzyma łyżkę i widelec.
- Zdejmuje i zakłada piżamkę.
- Samodzielnie korzysta z toalety.
- Potrafi umyć i wytrzeć ręce.
- Samodzielnie zjada posiłek.
- Samodzielnie nakłada i zdejmuje niektóre elementy garderoby.
ROZWÓJ UMYSŁOWY:
- PERCEPCJA WZROKOWA
- Odnajduje różnice między zabawkami/ilustracjami.
- Dobiera w pary jednakowe zabawki/ilustracje.
- Układa 3 – 4 klocki wg wzoru.
- Składa obrazek z kilku części.
- Potrafi rozpoznać kształty.
- Rozpoznaje swój znaczek w szatni i sali.
- Łączy obrazki pasujące do siebie.
2. PERCEPCJA SŁUCHOWA:
- Śpiewa proste piosenki dla dzieci.
- Powtarza rytmicznie teksty za głosem.
- Słucha wierszy, bajek, opowiadań, piosenek.
- Reaguje na proste sygnały dźwiękowe.
- Rozpoznaje odgłosy zwierząt i pojazdów.
- Naśladuje odgłosy zwierząt.
- Dokonuje syntezy sylabowej wyrazów składających się z 2 – 3 sylab (np. lal – ka to lalka).
3. MOWA I MYŚLENIE:
- Potrafi słownie komunikować się z otoczeniem.
- Opowiada obrazek: zwraca uwagę na kształt i kolor.
- Spontanicznie zadaje pytania.
- Nazywa znane przedmioty, zwierzęta i osoby.
- Nazywa znane czynności.
- Spontanicznie wyraża swoje myśli i przeżycia.
- Odpowiada na pytania.
- Zadaje pytania dotyczące wysłuchanej bajki, opowiadania.
- Nazywa kolory.
- Nazywa charakterystyczne zjawiska atmosferyczne.
- Powtarza z pamięci krótkie teksty.
- Pokazuje i nazywa części ciała.
- Rozumie i stosuje określenia: w przód – tył, do góry – na dół, w bok.
- Rozumie i stosuje pojęcia: na – pod, wysoko – nisko, za obok, przed.
- Liczy w zakresie 3 i więcej.
- Określa liczebność zbiorów posługując się liczebnikami głównymi.
- Rozpoznaje i nazywa zbiory przedmiotów mających wspólną nazwę (np. zbiór misiów).
- Potrafi wskazać przedmiot niepasujący do danego zbioru (np. samochód nie pasuje do misiów).
- Klasyfikuje przedmioty ze względu na ich wielkość i kolor (np. samochody małe i duże, czerwone i czarne).
Polecam książkę E. Gruszczyk - Kolczyńskiej i E. Zielińskiej "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających". Dziękuję za udział w warsztatach.
Komentarze
Prześlij komentarz