"Co potrafi trzylatek?"

W ramach pedagogizacji rodziców 30 października w naszej gupie odbyły się warsztaty poświęcone rozwojowi dziecka 3 - letniego. Podczas spotkania omówione zostały poszczególne sfery rozwoju dziecka. 

ROZWÓJ SPOŁECZNO – EMOCJONALNY:

  • Wie, jak się nazywa.

  • Stosuje się do przyjętych umów w grupie (zakazy i nakazy), w tym:



    • Uznaje prawa innych do zabawy.

    • Odkłada zabawki na ich stałe miejsca.

    • Dzieli się zabawkami.

    • Używa zwrotów grzecznościowych.

    • Nie oddala się od osoby dorosłej z wyznaczonych pomieszczeń i terenu zabawy.

    • Potrafi szanować pracę i rzeczy osobiste kolegów i koleżanek.

    • Kulturalnie spożywa posiłki.



  • Nawiązuje kontakty z rówieśnikami.

  • Reaguje na polecenia i je wykonuje.

  • Rozwiązuje zaistniałe konflikty z udziałem osób dorosłych.

  • Zgłasza się po pomoc w trudnej sytuacji.

  • Rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia: radość, smutek, złość.

  • Uczestniczy w zabawach i zajęciach zorganizowanych przez nauczyciela.

  • Kończy rozpoczętą pracę.


ROZWÓJ FIZYCZNY:

  • Wchodzi po schodach, stawiając stopy naprzemiennie.

  • Wykonuje podskoki obunóż.

  • Potrafi ustawić się w kole.

  • Rzuca woreczkiem do kosza z odległości 1,5 m.

  • Stoi przez chwilę na jednej nodze.

  • Rysuje koło.

  • Prawidłowo trzyma kredkę i pędzel w dłoni.

  • Posługuje się łyżką.

  • Prawidłowo trzyma łyżkę i widelec.

  • Zdejmuje i zakłada piżamkę.

  • Samodzielnie korzysta z toalety.

  • Potrafi umyć i wytrzeć ręce.

  • Samodzielnie zjada posiłek.

  • Samodzielnie nakłada i zdejmuje niektóre elementy garderoby.


 ROZWÓJ UMYSŁOWY:

  1. PERCEPCJA WZROKOWA



  • Odnajduje różnice między zabawkami/ilustracjami.

  • Dobiera w pary jednakowe zabawki/ilustracje.

  • Układa 3 – 4 klocki wg wzoru.

  • Składa obrazek z kilku części.

  • Potrafi rozpoznać kształty.

  • Rozpoznaje swój znaczek w szatni i sali.

  • Łączy obrazki pasujące do siebie.


2. PERCEPCJA SŁUCHOWA:

  • Śpiewa proste piosenki dla dzieci.

  • Powtarza rytmicznie teksty za głosem.

  • Słucha wierszy, bajek, opowiadań, piosenek.

  • Reaguje na proste sygnały dźwiękowe.

  • Rozpoznaje odgłosy zwierząt i pojazdów.

  • Naśladuje odgłosy zwierząt.

  • Dokonuje syntezy sylabowej wyrazów składających się z 2 – 3 sylab (np. lal – ka to lalka).


3. MOWA I MYŚLENIE:

  • Potrafi słownie komunikować się z otoczeniem.

  • Opowiada obrazek: zwraca uwagę na kształt i kolor.

  • Spontanicznie zadaje pytania.

  • Nazywa znane przedmioty, zwierzęta i osoby.

  • Nazywa znane czynności.

  • Spontanicznie wyraża swoje myśli i przeżycia.

  • Odpowiada na pytania.

  • Zadaje pytania dotyczące wysłuchanej bajki, opowiadania.

  • Nazywa kolory.

  • Nazywa charakterystyczne zjawiska atmosferyczne.

  • Powtarza z pamięci krótkie teksty.

  • Pokazuje i nazywa części ciała.

  • Rozumie i stosuje określenia: w przód – tył, do góry – na dół, w bok.

  • Rozumie i stosuje pojęcia: na – pod, wysoko – nisko, za obok, przed.

  • Liczy w zakresie 3 i więcej.

  • Określa liczebność zbiorów posługując się liczebnikami głównymi.

  • Rozpoznaje i nazywa zbiory przedmiotów mających wspólną nazwę (np. zbiór misiów).

  • Potrafi wskazać przedmiot niepasujący do danego zbioru (np. samochód nie pasuje do misiów).

  • Klasyfikuje przedmioty ze względu na ich wielkość i kolor (np. samochody małe i duże, czerwone i czarne).


Polecam książkę E. Gruszczyk - Kolczyńskiej i E. Zielińskiej "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających". Dziękuję za udział w warsztatach.

Komentarze