"Zachęcanie do współpracy" warsztaty dla Rodziców

Data: 30.04.2015 r.


Temat: „Zachęcanie do współpracy”.

  1. Dyskusja: Czy łatwo nam spowodować, aby dzieci zachowywały się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, aby robiły to o co je prosimy?


Ćwiczenie: 2 – 3 przykłady komunikatów.

  • Co mówię do dziecka, aby ubrało się, posprzątało zabawki, umyło się, odeszło od telewizora… itp.

  • Komunikaty typu: szykuj się do spania; bądź grzeczny; sprzątaj, przestań; ubierz się; uspokój się.


Bardzo dużo wysiłku i zabiegów podejmujemy, aby zachęcić dziecko do wykonania polecenia. Często używamy nakazów, zakazów, gróźb, porównywania czy przekupstwa.

Dlaczego to nie działa?

Stosowane przez dorosłych komunikaty często są dla dziecka niejasne. Dziecko słysząc słowa „szykuj się do spania” szykuje wg własnego planu: jeszcze się bawi, ogląda telewizję itp. Gdy słyszy komunikat „sprzątaj” odkłada zabawki z jednej gromady na drugą, w swoim odczuciu sprząta.

2. Schemat: „Zachęcanie do współpracy”. Zwrócenie uwagi na słowa klucze: oczekuję, zależy mi, potrzebuje.

 Aby zachęcić dziecko do współpracy:

a) Opisz co widzisz lub przedstaw problem bez wskazywania winnego, forma „ty” wywołuje poczucie winy i zachęca do bronienia się.

„Widzę na podłodze klocki i samochody”.

b) Udziel informacji (jak najkrócej).

„Oczekuję/zależy mi, żeby klocki były w pudełku a samochody na półce”.

c) Wyraź to jednym słowem lub gestem. Reakcja na pojedyncze słowo jest inna niż na „kazanie”.

Zamiast: trzeba zawsze za tobą sprzątać – tu jest straszny bałagan użyj „klocki, samochody”.

d) Opisz, co czujesz. Nie wypowiadaj się na temat charakteru dziecka.

„Nie podoba mi się, że klocki i samochody leżą na podłodze”.

e) Daj dziecku wybór.

„Wolisz, żeby ci przypomniała o odłożeniu zabawek za 5 minut czy nastawić ci budzik?”

Pamiętaj: Nie zwracaj uwagi w czasie sprzeczki, złości. Dziecko w czasie przeżywania silnych uczuć dziecko nie jest w stanie słuchać.

3. Zadanie do domu: Spróbuj nakłonić dziecko do właściwego działania (w jednej sprawie) stosując schemat "Zachęcanie do współpracy".

Komentarze