Dzień Marchewki - zajęcia otwarte

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH „DZIEŃ MARCHEWKI”


pod hasłem: „Marchewki chrupiemy, bo zdrowi być chcemy”


Cele:

  • kształtowanie postawy prozdrowotnej poprzez zachęcanie do spożywania warzyw;

  • poszerzenie wiedzy z zakresu tematu zdrowego odżywiania;

  • utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania i nazywania warzyw;

  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej;

  • zaangażowanie rodziców do współpracy w przygotowaniu strojów dla dzieci, upieczenie „marchewkowego ciasta”.


Formy pracy:

  • indywidualna, grupowa, zbiorowa


Metody pracy:

  • słowna (objaśnienia, instrukcje, rymowanka, rozmowa)

  • praktyczna (zadania stawiane do wykonania)

  • oglądowo-praktyczna (pokaz ilustracji połączony z zadaniem)


1. Powitanie

Dziś jest dzień wyjątkowy, bo zupełnie marchewkowy.


Pomarańczowe stroje mamy więc na przygodę wyruszamy.


2. List od królika Szarusia.

Witajcie dzieci! Jestem królik Szaruś. Dowiedziałem się, że obchodzicie dziś w przedszkolu „Dzień Marchewki”. Jak wiecie, jest ona moim wielkim przysmakiem, uwielbiam ją chrupać codziennie. Z okazji marchewkowego święta postanowiłem przygotować dla was kilka zadań. Po ich wykonaniu dowiecie się jak rozpoznać marchewkę, gdzie jej szukać i jak ją zdobyć. Na koniec czeka na was pyszna niespodzianka. Życzę wspaniałej zabawy i powodzenia!

 I. Gdzie szukać marchewki?

Zabawa dydaktyczna „Marchewkowy wywiad”. Poprawne stwierdzenie sygnalizowane jest podniesieniem marchewki.

  • Marchewka to warzywo.

  • Rośnie na drzewie.

  • Jest fioletowa.

  • Można ją ugotować, pokroić do sałatki lub wycisnąć z niej sok.

  • Marchewka jest zdrowa i ma dużo witamin.


Cel zabawy: sprawdzenie wiedzy zdobytej na temat wybranego warzywa.

II Jak zdobyć marchewkę?

Zabawa ruchowa „Marchewka na talerzu”. Bieg slalomem.

Cel zabawy: doskonalenie sprawności fizycznej oraz refleksu.

III Jak rozpoznać marchewkę na grządce pośród innych warzyw?

  • Zabawa doskonaląca syntezę i analizę wzrokową "Marchewkowe puzzle”


Cel zabawy: ułożenie puzzli 5-7 elementowych; współdziałanie w grupie.

  • Zabawa badawcza „Marchewki w koszyczku”.


Cel zabawy: rozpoznanie wybranego warzywa za pomocą dotyku.

  • Zabawa muzyczna „Warzywne witaminki”.


Wskoczyła cebula, do mojej miseczki. A za nią buraczek i dwa ogóreczki.

Ce-bu-la, bu-ra-czek, o-gó-rek, o-gó-rek.

Zdrowe witaminki wskoczą mi do brzuszka. Koperek, fasola, marchew i pietruszka.

Ko-pe-rek, fa-so-la, ma-rche-wka i pie-tru-szka.

Cel zabawy: doskonalenie poczucia rytmu i analizy słuchowej; utrwalanie nazw wybranych warzyw.

  • Zabawa matematyczna „Warzywa w koszyku”.


Cel zabawy: posługiwanie się liczebnikami głównymi; przeliczanie w zakresie 4 i więcej; podanie liczebności zbiorów.

  • Zabawa dydaktyczna „Zgaduj – zgadula”.


Nie pomylisz go z ogórkiem, bo ma znacznie cieńszą skórkę, a w dodatku z każdej strony jest okrągły i czerwony. (pomidor)

Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwana. Pyszna w surówce i gotowana. Dobrze jej w dłoniach i salaterkach, więc chrup ją zawsze zamiast cukierka. (marchewka)

Jakie warzywo, nawet niewielkie. Wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)

Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony. (ogórek)

Cel zabawy: doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania; rozwiązywanie prostych zagadek.

IV Jak smakuje marchewka?

  • Zabawa muzyczno - ruchowa do piosenki  "Smaczne warzywa":


Rudą marcheweczkę lubią wszystkie dzieci,
A, gdy ją wyciśniesz zdrowy soczek leci
ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy (bis)

Listeczki sałaty zajączki zjadają,
Dlatego po łące, tak szybko biegają.
ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy (bis)

Bo wszystkie warzywa, jeśli tego nie wiesz,
to są witaminki dla mnie i dla ciebie
ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy (bis)

Cel zabawy: doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania; kształtowanie poczucia rytmu.

  • Zabawa badawcza „Warzywne smakołyki”.


Cel zabawy: rozpoznanie wybranego warzywa po jego smaku; kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

V Co można zrobić z marchewki?

  • Praca plastyczno - techniczna "Marchewkowe stworki".


Cel zabawy: doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo - ruchowej; stwarzanie warunków kształtowania wyobraźni i twórczego myślenia.

  • Odczytanie listu od królika Szarusia


Gratuluję! Świetnie sobie poradziliście. Wykonaliście przygotowane zadania. Żeby uczcić ten dzień po śniadaniu zamieńcie swoje marchewki w warzywne stworki i zabierzcie ze sobą do domu. Dla każdego przedszkolaka przygotowałem książeczkę a na deser marchewkowe ciasto i pyszny sok. Życzę wam, abyście byli zdrowi i silni dzięki zawartym w marchewce witaminom.

Królik Szaruś.

Cel zabawy: doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.

  • Pokaz robienia soku w sokowirówce, degustacja ciasta marchewkowego oraz marchewek w różnej postaci.


Cel zabawy: kształtowanie postawy prozdrowotnej poprzez zachęcanie do spożywania warzyw.

Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu "Dnia Marchewki". Za pyszne ciasta, marchewkę surową, gotowaną i udostępnienie sokowirówki.

Zapraszamy do galerii zdjęć na stronie przedszkola.

Zapraszamy na kolejne zajęcia otwarte już w listopadzie.

 

Komentarze