"Turlanki. W cyrku"

SCENARIUSZ ZABAW RUCHOWYCH PROWADZONYCH


METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE


Cele ogólne:

  • uczenie się nowych form spędzania czasu z dzieckiem;

  • wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym;

  • kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała;

  • rozwijanie poczucia pewności siebie i satysfakcji ze swoich dokonań;

  • wyczuwanie własnego ciała i ciała partnera;

  • poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości;

  • wzmocnienie więzi z rodzicami.


I. Powitanie

1. „Iskierka” – prowadzący ściska dłoń siedzącego przy nim dziecka, gest jest przekazywany aż wróci do prowadzącego.

II. Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schemat ciała i przestrzeni

2. Wierszyk

To są moje rączki,
to są moje nóżki,
tu mamy ramiona,
a tu mamy brzuszki.
To oko, to nosek,
to uśmiech,
to minka,
a to moja czuprynka.
Tak się każdy wita,
tak się każdy kłania,
na znak powitania.
 

3. „Ludzie do ludzi” – powitanie różnymi częściami ciała.

4. „Clown” – chodzenie, bieganie na sztywnych, gumowych , szeroko rozstawionych, zgiętych w kolanach nogach, chodzenie na palcach, piętach, kolanach, pupie.

III. Ćwiczenia oparte na relacji z „Z”

5. „Wejście na arenę” – dzieci przechodzą pod tunelem utworzonym przez dorosłych (klęk podparty).

6.„Akrobacje samolotu” – dorosły leży na plecach ze zgiętymi w kolanach nogami i kołysze na nich dziecko podtrzymując go.

7. „Akrobaci” – dorosły w klęku podpartym na jego plecach opiera się dziecko brzuszkiem (w poprzek) podnosząc ręce i nogi w górę (utrzymuje się w takiej pozycji jak najdłużej).

8. „Krokodyl” – rodzic leży na brzuchu, dziecko kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców rodzica. Rodzic wozi dziecko po sali.

9. „Na huśtawce”- dorośli trzymając dziecko w zgięciu kolan huśta je na boki.

10. „Trampolina” - dziecko stoi na kocu, dwóch dorosłych unosi koc za oba końce delikatnie w górę

11.  „Małpki podskakują, wspinają się na drzewo” – dziecko podskakuje wspierane przez dorosłego, później stara się wspiąć na dorosłego.

12. „Małpki na drzewie” -  dorosły chodzi dorosły chodzi po sali z dzieckiem przyczepionym na plecach lub brzuchu.

13. Zabawa paluszkowa „Pięć małpek” z książki "Zabawy Paluszkowe" K. Sąsiadek

W dżungli kilka małpek żyło,
a dokładnie pięć ich było.
Pierwsza małpka, taka mała.
Druga małpka wciąż skakała.
Trzecia małpka wciąż płakała.
Czwarta małpka wciąż się śmiała.
Piąta małpka tak śpiewała.
W dżungli kilka małpek żyło.
A dokładnie pięć ich było…
 

IV. Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”

14. „Siłacz” – dziecko próbuje uwolnić się z uścisku rodzica/zmiana ról.

V. Ćwiczenia oparte na relacji „razem”

15. „Wyrzutnia rakietowa” – dwoje dorosłych robi ścianę z koca, w którą wbiegają po kolei dzieci.

VI. Zakończenie

Poczęstunek i podziękowanie za przybycie.

Komentarze