Zajęcia otwarte "Jesienne skarby"



CELE OGÓLNE:

  • Utrwalanie oznak jesiennej pory roku.

  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.

  • Dostrzeganie rytmiczności w serii elementów.

  • Rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie dodawania i odejmowania na konkretach.

  • Doskonalenie syntezy i analizy słuchowej.

  • Stymulować dziecięcą zdolność do kreatywności i twórczości.

  • Stwarzanie warunków do kształtowania sprawności manualnej.


METODY:

  • czynne: zadania stawiane do wykonania; pedagogika zabawy (KLANZA), "Dziecięca matematyka" E Gruszczyk - Kolczyńska

  • słowne: instrukcje i polecenia;

  • oglądowe: szablony i liczmany.


FORMY AKTYWNOŚCI:

  • zespołowa;

  • indywidualna.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE: woreczek, kasztany, żołędzie, orzechy, tekst wiersza „Przybywa jesień” B. Formy, kolorowe liście z kropkami, CD (mel. Promoroaga wg KLANZA; piosenka ,,Kasztanki”).

PRZEBIEG:


1. Powitanie piosenką ,,Wszyscy są witam Was”. Puszczenie „Iskierki”



Dziecko:

  • integruje się i wycisza.


2. Wiersz „Przybywa jesień” B. Formy. Rozmowa na temat wiersza.

Dziecko:

  • z uwagą słucha tekstów literackich, analizuje, wyciąga wnioski.





Spadają liście,
szeleszczą wkoło,
wiatr je unosi
gwiżdżąc wesoło.

Lecą kasztany,
cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem
słoneczko świeci.

Nagle żołędzie
z drzewa spadają,
chętnie je zaraz
wszyscy zbierają.

Pięknie korale ma jarzębina,
to znak, że jesień
już się zaczyna.


3. Zabawa ruchowa „Wycieczka do parku” do mel. Promoroaga wg KLANZA

Dziecko:

  • gestem, ruchem kolistym naśladuje opadające liście/kasztany.


4. Zagadki dotykowe ,,Dary Pani Jesieni”.

Dziecko:

  • potrafi dotykiem rozpoznać dary jesieni.


5. Zabawa matematyczna „Kolorowe liście.

Dziecko:

  • potrafi wykonać pracę wg instrukcji n – la;

  • przelicza i porównuje (o ile mniej/więcej) liczebność zbiorów w zakresie 7.


6. Zabawa „Jesienna orkiestra” do piosenki „Kasztanki”.

Dziecko:

  • rytmicznie gra na kasztanach/orzechach;

  • wystukuje podany rytm.


Wiatr pogłaskał stary kasztan po złotej czuprynie,
A w ogródku już kasztanki skaczą po ścieżynie.
Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?
Jeden w prawo, drugi w lewo, trzeci skoczył boczkiem,
Ten malutki, okrąglutki w trawie błyska oczkiem.
Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?
A ten piąty, a ten szósty, kasztanek łaciaty
Zamiast dzieciom do kieszonki - skoczył między kwiaty.
Nie chce z nami bawić się w kasztankową grę?
Wiatr pogłaskał stary kasztan po złotej czuprynie,
Nowe zrzuci nam kasztanki w zielonej łupinie.
Kto się z nami bawić chce w kasztankową grę?
 
 7. „Ile słów w zadaniu?”

Dziecko:

  • buduje poprawne zdania na podstawie ilustracji/obiektu;

  • dz. wyróżnia słowa w zdaniu.


8. Zabawa z rytmami „Korale Pani Jesieni”

Dziecko:

  • dostrzega podany rytm i kontynuuje go.


9. Zabawa paluszkowa „Jesienny masażyk”

Dziecko:

  • czerpie radość ze wspólnej zabawy;

  • ćwiczy sprawność dłoni.


Przyszła  jesień z deszczowymi chmurami/palce – deszczyk
A po parku chodzą dzieci parami/ palcami naśladuje spacer
Na alejach ścielą się liści  dywany/ cała ręka
I brązowe spadają kasztany/ pięści
My zbieramy te dary jesieni /szczypanie
Układamy je w rzędach na ziemi/ dwa rzędy
W domu tato wywierci w nich dziurki/ palce
Nawleczemy je potem na sznurki/ rysowanie linii falistej
 

10. Praca plastyczno – techniczna „Jesienne stworki”

Dziecko:

  • czerpie radość ze wspólnej zabawy;

  • ćwiczy sprawność dłoni tworząc kompozycje z materiału przyrodniczego;

  • dba o estetykę wykonania pracy plastycznej;

  • stara się wykonać pracę do końca.


Podziękowanie Rodzicom za przybycie i udział w zajęciach.

Komentarze