Podsumowanie grupy - I semestr

Rozwój fizyczny


Nastąpił znaczny wzrost samodzielności w zakresie samoobsługi. Dzieci sprawnie wykonują czynności ubierania/ rozbierania się/ mycia zębów/ samodzielnego korzystania z toalety. Dzieci wykazują się dużą samodzielnością podczas spożywania posiłków. Sprawnie posługują się sztućcami również nożem, dbając o czystość wokół siebie. Dzieci prawidłowo trzymają sztućce podczas posiłku.

  • 1 dziecko potrzebuje wsparcia w obszarze samoobsługi;

  • kilkoro dzieci wymaga przypominania o obowiązku mycia rąk i spuszczaniu wody w toalecie;

  • 2 dzieci wymaga szczególnej uwagi w zakresie dbania o czystość podczas posiłków.


Grupa sprawna ruchowo. Chętnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

  • 8 dzieci wymaga dodatkowych ćwiczeń w zakresie rozwoju sprawności fizycznej;

  • 8 dzieci prezentuje bardzo wysoki poziom sprawności ruchowej.


W zakresie motoryki małej, po wprowadzeniu systemu motywacyjnego 8 dzieci wypracowało prawidłowy chwyt kredki.

  • 4 dzieci trzyma kredkę chwytem 3 – pęsetkowym;

  • 11 dzieci potrzebuje dodatkowych ćwiczeń w zakresie usprawniania motoryki małej (tj. doskonalenia precyzji ruchów, wycinania i rysowania po linii i łuku,  kolorowania w konturze);

  • 5 dzieci prezentuje wolne tempo rysowania/kolorowania;

  • 4 dzieci prezentuje bardzo wysoki poziom rozwoju manualnego;

  • 3 dzieci przejawia uzdolnienia plastyczne.


Lateralizacja

  • 11 dzieci ma lateralizację skrzyżowaną, w tym:

    • 6 dzieci: oko – L/ucho – P/ręka – P

    • 3 dzieci: oko – P/ ucho – L/ręka – P

    • 2 dzieci: oko – L/ ucho – L/ ręka – P



  • 6 dzieci ma nieustaloną lateralizację ucha.


 Rozwój umysłowy 


Spora część grupy dobrze orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu. Podaje swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, wie jakiej jest narodowości.

  • 7 dzieci nie zna swojego adresu zamieszkania;

  • 3 dzieci prezentuje braki w zakresie wiedzy o najbliższym otoczeniu;

  • 4 dzieci prezentuje dużą wiedzę o otaczającym świecie.


W zakresie spostrzegania wzrokowego większa część dobrze radzi sobie z zadaniami z tego obszaru. Większość dzieci podpisuje się swoim imieniem. Ponad połowa grupy rozpoznaje wybrane cyfry (0-10) i litery. Kilkoro dzieci pisze i czyta proste wyrazy.

  • 4 dzieci wymaga dodatkowego wsparcia w zakresie spostrzegania wzrokowego;

  • 1 dziecko nie pisze swojego imienia;

  • 6 dzieci pisze imię/wybrane litery imienia/ w odbiciu lustrzanym.


W badanym obszarze spostrzegania słuchowego większość dzieci wyodrębnia wyrazy w zdaniu, dokonuje syntezy i analizy sylabowej słów 2 – 3 sylabowych. Ponad połowa grupy wysłuchuje głoskę w nagłosie.

  • 8 dzieci ma trudności z wysłuchaniem głoski na początku słowa;

  • 6 dzieci mówi bardzo głośno;

  • 7 dzieci przejawia zdolności muzyczne.


W zakresie rozwoju mowy większa część grupy poprawnie formułuje zdania, posługuje się przymiotnikami, rozumie polecenia i podstawowe pojęcia dot. sytuacji w domu i w przedszkolu, słucha czytanych utworów.

  • 7 dzieci potrzebuje dodatkowej stymulacji w/w zakresie;

  • 9 dzieci nieprawidłowo artykułuje głoski i wymaga terapii logopedycznej;

  • 5 dzieci ma trudności w skupieniu się podczas słuchania bajek, opowiadań, wierszy;

  • 8 dzieci przejawia trudności w rozumieniu czytanego tekstu, w tym 2 ma duże trudności ze zrozumieniem poleceń;

  • 4 dzieci jest uzdolnionych językowo.


W obszarze umiejętności matematycznych większa część grupy przelicza w zakresie 10, a prawie połowa przekracza próg 10 (1 dziecko przekracza próg 100).

  • 1 dziecko przelicza do 6;

  • 5 dzieci potrzebuje dodatkowych ćwiczeń z utrwalenia liczebników porządkowych (1 – 5);

  • 6 dzieci wymaga dodatkowej pracy z zakresu myślenia matematycznego (tj. poszerzania progu w zakresie przeliczania, doskonalenia myślenia przyczynowo – skutkowego, wykonywania operacji matematycznych na konkretach, utrwalania nazw figur geometrycznych oraz kierunków na kartce, określania położenia przedmiotów w przestrzeni, dostrzegania regularności rytmów);

  • 15 dzieci ma trudności w prawidłowym określaniu kierunków (prawa – lewa);

  • 5 dzieci prezentuje wysoki poziom umiejętności matematycznych, wykonując m.in. operacje matematyczne w pamięci z zakresie 10.


 Rozwój społeczno – emocjonalny


Grupa nie przejawia trudności w rozstaniu z opiekunem (wyj. 1 dziecko). Większość dzieci pamięta o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz szanuje własność osobistą i społeczną. Dzieci chętnie wykonują przyjęte na siebie obowiązki i starają się doprowadzić je do końca. Zgodnie bawią się i współpracują z rówieśnikami oraz nawiązują kontakt z dorosłymi. Większość grupy przestrzega przyjętych norm i zasad.

  • 6 dzieci przejawia trudności w przestrzeganiu przyjętych reguł;

  • 6 dzieci ma trudności z kontrolowaniem emocji i radzeniem sobie z nimi w sytuacji przegranej;

  • 6 dzieci prezentuje zdolności przywódcze;

  • 5 dzieci prezentuje wysoki poziom empatii.

Komentarze