Wszystko rośnie!

W czwartek, w naszej sali zrobiło się bardzo tłumnie. To rodzice "Tygrysków" dołączyli do naszych porannych zabaw.

Dziękujemy za tak liczne przybycie i pomoc w założeniu hodowli roślin. Nasz parapet ugina się od liczby doniczek, tętniących życiem :D! Przedszkolaki codziennie doglądają swoich roślinek, pielęgnując je i szepcząc im, by szybko rosły.

Jaki cel przyświecał wiosennemu spotkaniu? Poniżej zamieszczamy szczegółowy opis.

Temat dnia: „Zakładamy hodowlę kwiatów”.

Cele ogólne:

  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na dany temat.

  • Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwiązywaniu problemów.

  • Utrwalenie charakterystycznych oznak wiosny.

  • Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej.

  • Doskonalenie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.

  • Doskonalenie umiejętności wykonywania działań matematycznych w zakresie 10.

  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicem.

  • Usprawnianie aparatu mowy.

  • Stwarzanie warunków do kształtowania poczucia odpowiedzialności, poprzez codzienną pielęgnację roślin.


Podczas zabaw korzystałyśmy m.in. z metod pracy:

  • E. Gruszyk – Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka”

  • Pedagogiki zabawy KLANZA – zabawy z chustą animacyjną

  • Opowieścu ruchowej J.G.Thulin


 Przebieg spotkania




  1. Powitanie "Iskierka przyjaźni".


Dziecko:

  • wycisza się i przygotowuje do wysiłku umysłowego


2. Ilustrowane opowiadanie M. Różyckiej „O żółtym tulipanie”.

Dziecko:

  • stara się z uwagą wysłuchać opowiadania

  • rozumie jego treść

  • poznaje etapy wzrostu rośliny w poszczególnych porach roku


Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto-brązowo-białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście ... A na końcu miała pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno i pączek rozchylił się. Okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała wiosna.

3. Zabawa badawcza „Cebulowo”.

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa cebule jadalną i kwiatową


4. Opowieść ruchowa wg J.C.Thulina „Mała cebulka".

Dziecko:

  • słucha muzyki instrumentalnej

  • ilustruje gestem, ruchem treść opowiadania

  • ćwiczy duże grupy mięśni


Tulipanek mieszkał sobie w swoim domku (w cebulce), głęboko pod ziemią. Było tam ciepło, cicho i ciemno. Jednak pewnego dnia poczuł ciepło promieni słońca i zrobiło mu się jakoś niewygodnie, nagle cebulka pękła i tulipanek wysunął mały kiełek, potem kiełek zaczął rosnąć i rosnąć, wypuścił listki i pięknie zakwitł. Teraz w ogrodzie kwitnie dużo pięknych, kolorowych tulipanów, które poruszały się spokojnie na wietrze.

5. Zabawa matematyczna wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej Wiosenna matematyka”.

Dziecko:

  • utrwala wybrane nazwy wiosennych kwiatów

  • wykonuje działania matematyczne na konkretach w zakresie 10

  • przelicza posługując się liczebnikami głównymi

  • doskonali sprawność palców


Przyszła wiosna do lasku z kluczykiem przy pasku. A te kluczyki brzęczące, to kolorowe kwiaty pachnące:

  • Rosną tu trzy przebiśniegi i trzy krokusy. Oblicz proszę ile kwiatków wyszło spod zimowych pierzynek?

  • Stąpa wiosna po łące zbiera kwiaty pachnące. Ma trzy stokrotki, cztery tulipany. Powiedz z ilu kwiatków zrobi wiosna bukiet pachnący?

  • Siedziało dziesięć bocianów na wiosennej łące. Pięć odleciało, więc ile zostało? 

  • W ogrodzie na grządce rosło siedem żonkili, pięknych jak słońce.Przyszła Kasia i trzy zerwała, bo bukiet piękny zrobić chciała. Ile żonkili teraz rośnie na grządce?


6. Zabawa ruchowa z chustą animacyjną.

Dziecko:

  • czerpie radość ze wspólnej zabawy

  • reaguje na sygnał

  • utrwala nazwy wiosennych kwiatów


7. Zabawa doskonaląca aparat artykulacyjny „Poszukiwanie wiosny”.

Dziecko:

  • wykonuje ćwiczenia warg i języka


Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (ćwir-ćwir, gwizdanie). Języczek-Wędrowniczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku (kląskanie). Na łące zobaczył bociany (kle, kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem, chwilę zatrzymuje powietrze – bezdech – i długo wydycha ustami). Było ciepło i przyjemnie (mruczenie). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki (wystawia język i unosi go w górę). Pachniało wiosną. Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdycha powietrze nosem, wydech ustami) i kichnął (a-a-a-a-apsik). W tym momencie zauważył zaspanego jeża (ziewa), który przeciskał się przez zarośla (język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu, bo tam czekała na niego niespodzianka od Pani Wiosny (kląskanie).

8. Zagadki „Wiosna tuż, tuż”.

Dziecko:

  • rozwiązuje zagadkę tworząc definicję na podstawie opisu


Na górskiej polance zakwitam, co roku, rosnę też w ogródku,
Jestem fioletowy i nazywam się? 

Powraca do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały gdy go witały żabki płakały przez dzionek cały. 

Pływa w wodzie jak ryba oprócz tego jest znana, że zasypia na zimę i nie lubi bociana. 

Chociaż jestem słabym kwiatkiem, tuż przed zimy końcem, przebijam śniegu czapkę, by zobaczyć słońce. 

Jak ten kwiatek się nazywa, co słowo „pan” w nazwie ukrywa?

Kwitnie biało wiosną całą, kwitnie także latem. Płatków ma podobno sto. Co to jest za kwiatek?

Gdy ciepła wiosna stopi śnieg i lód. On budzi się ze snu i pyta o miód.

9. Zabawa muzyczno – ruchowa „W naszym ogródeczku”.

Dziecko:

  • gestem ilustruje treść piosenki

  • rytmicznie klaszcze

  • wie, co jest potrzebne do wzrostu roślin


W naszym ogródeczku zrobimy porządki.


Wygrabimy ścieżki przekopiemy grządki.


Raz dwa trzy.


Potem w miękką ziemię wsiejemy nasionka.


Będą się wygrzewać na wiosennym słonku.


Raz dwa trzy.


Spadnie ciepły deszczyk i wszystko odmieni.


W naszym ogródeczku grządki zazieleni.


Raz dwa trzy.


 10. Założenie hodowli roślin.

Dziecko:

  • zakłada hodowlę roślin

  • czerepie radość ze wspólnej zabawy i doświadczania.

Komentarze