Podsumowanie grupy - II semestr

Rozwój fizyczny 


a)     samodzielność i samoobsługa

Dzieci sprawnie wykonują czynności ubierania i rozbierania się, mycia zębów, samodzielnego korzystania z toalety. Dzieci wykazują się dużą samodzielnością podczas spożywania posiłków. Sprawnie posługują się sztućcami, również nożem, dbając o czystość wokół siebie. Dzieci prawidłowo trzymają sztućce podczas posiłku

  • 1 dziecko potrzebuje wsparcia w obszarze samoobsługi: ubierania się, właściwego zakładania obuwia;

  • 2 dzieci wymaga szczególnej uwagi w zakresie dbania o czystość podczas posiłków;

  • 1 dziecko niewłaściwie trzyma sztućce.


b)      motoryka duża 

Grupa sprawna ruchowo. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i sprawnie wykonuje proste ćwiczenia ruchowe.

  • 6 dzieci wymaga dodatkowych ćwiczeń w  zakresie doskonalenia sprawności fizycznej;

  • 10 dzieci prezentuje bardzo wysoki poziom sprawności fizycznej.


c)     motoryka mała


Po wprowadzeniu systemu motywacyjnego („pinezkowego”) 6 dzieci wyćwiczyła prawidłowy chwyt kredki.

  • ponad połowa grupy prawidłowo trzyma i posługuje się ołówkiem/kredką;

  • 8 dzieci jest w trakcie utrwalania chwytu 2 – pęsetkowego z 3 – pęsetkowego, a 1 dziecko z 4 – pęsetkowego;

  • 11 dzieci potrzebuje dodatkowych ćwiczeń w zakresie usprawniani motoryki małej;

  • 5 dzieci prezentuje wolne tempo rysowania, kolorowania;

  • 4 dzieci prezentują bardzo wysoki poziom rozwoju manualnego;

  • 3 dzieci przejawia uzdolnienia plastyczne.


 Rozwój umysłowy


a)      wiedza o najbliższym otoczeniu


Większa część grupy dobrze orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu. Podaje swoje imię i nazwisko wie, jakiej jest narodowości, zna symbole narodowe.

  • 9 dzieci nie zna swojego adresu zamieszkania;

  • 4 dzieci prezentuje braki w zakresie wiedzy o najbliższym otoczeniu;

  • 5 dzieci prezentuje dużą wiedzę o otaczającym świecie.


b)     synteza i analiza słuchowa

Dzieci wyodrębniają wyrazy w zdaniu, dokonują syntezy i analizy sylabowej słów 2 – 3 sylabowych. Większa część grupy wysłuchuje głoskę na początku słowa.

  • 4 dzieci ma trudności z wysłuchaniem głoski w nagłosie;

  • 5 dzieci wyodrębnia głoski w prostych wyrazach;

  • 6 dzieci mówi bardzo głośno;

  • 6 dzieci przejawia trudności w rozumieniu czytanego tekstu;

  • 4 dzieci ma trudności w skupieniu się podczas słuchania bajek, opowiadań, wierszy;

  • 8 dzieci przejawia zdolności muzyczne.


c)      spostrzeganie wzrokowego

Większa część grupy dobrze sobie radzi z zadaniami z zakresu spostrzegania wzrokowego. Wszystkie dzieci podpisują się swoim imieniem. Prawie cała grupa rozpoznaje wybrane cyfry (0-10) i litery.

  • 5 dzieci wymaga dodatkowego wsparcia w/w obszarze;

  • kilkoro dzieci czyta i pisze proste wyrazy;

  • 2 dzieci nie rozpoznaje wybranych cyfr (0-10) oraz liter;

  • kilkoro dzieci pisze litery i cyfry w odbiciu lustrzanym;

  • 3 dzieci przejawia trudności w określaniu położenia przedmiotów w przestrzeni;

  • 9 dzieci przejawia spore trudności w prawidłowym określaniu kierunków (prawa – lewa).


d)     lateralizacja

  • prawie połowa grupy prezentuje lateralizację skrzyżowaną;

  • 1 dziecko ma nieustaloną lateralizację w zakresie ucha;

  • 1 dziecko ma nieustaloną lateralizację w zakresie oka.


e)      umiejętności matematyczne

  • grupa przelicza w zakresie 10;

  • połowa dzieci przekracza próg 10;

  • 2 dzieci przekracza próg 100;

  • 4 dzieci potrzebuje dodatkowych ćwiczeń z utrwalenia liczebników porządkowych (pierwszy, drugi, ... piąty);

  • 5 dzieci wymaga dodatkowych ćwiczeń z doskonalenia umiejętności matematycznych;

  • 9 dzieci prezentuje wysoki poziom umiejętności matematycznych wykonując operacje matematyczne.


f)       rozwój mowy

Ponad połowa grupy mieści się w normie rozwojowej. Większa część grupy poprawnie formułuje zdania, posługuje się przymiotnikami, rozumie polecenia i podstawowe pojęcia dot. sytuacji w domu i w przedszkolu, słucha czytanych utworów.

  • 8 dzieci nieprawidłowo artykułuje głoski i wymagają dodatkowych ćwiczeń  (w mowie kontrolowanej 2 dzieci prawidłowo realizuje wybrane głoski);

  • 2 dzieci ma duże trudności w rozumieniu poleceń nauczyciela;

  • 5 dzieci jest uzdolnionych językowo.


Rozwój społeczno – emocjonalny


Większa część grupy nie przejawia trudności w rozstaniu z opiekunem (okresowo takie trudności przejawia 4 dzieci). Dzieci pamiętają o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz szanuje własność osobistą i społeczną. Dzieci chętnie wykonują przyjęte na siebie obowiązki i starają się doprowadzić je do końca (dyżury), chętnie pomagają kolegom i koleżankom. Zgodnie bawią się i współpracują z rówieśnikami, nawiązują kontakt z dorosłymi oraz mówią o swoich potrzebach. Większość grupy przestrzega przyjętych norm i zasad.




  • 6 dzieci przejawia trudności w respektowaniu przyjętych norm i zasad;

  • 5 dzieci ma trudności z kontrolowaniem emocji i radzeniem sobie z nimi w sytuacji porażki, niepowodzenia, stresu;

  • 6 dzieci prezentuje zdolności przywódcze;

  • 6 dzieci prezentuje wysoki poziom empatii.

Komentarze