Podsumowanie obserwacji w I semestrze
Grupa IV liczy 25 dzieci 6 – letnich w tym 10 chłopców i 15 dziewczynek.
Rozwój fizyczny
W zakresie samoobsługi dzieci sprawnie wykonują czynności ubierania i rozbierania się, mycia zębów, samodzielnego korzystania z toalety. Dzieci wykazują się dużą samodzielnością podczas spożywania posiłków. Sprawnie posługują się sztućcami, również nożem, dbając o czystość wokół siebie. Dzieci prawidłowo trzymają sztućce podczas posiłku (wyj. 1 dziecko). Nieprawidłową pozycje przy stoliku prezentuje 6 dzieci.
Grupa sprawna ruchowo. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i sprawnie wykonuje proste ćwiczenia ruchowe. W zakresie doskonalenia sprawności fizycznej, dodatkowych ćwiczeń wymaga 4 dzieci. Wysoki poziom sprawności fizycznej prezentuje 12 dzieci, w tym 2 dziewczynki bardzo wysoki.
W zakresie motoryki małej:
- 13 dzieci prawidłowo trzyma i posługuje się ołówkiem/kredką;
- 3 dzieci trzyma chwytem 3- pęsetkowym;
- 8 dzieci jest w trakcie utrwalania prawidłowego chwytu. 10 dzieci prezentuje wysoki poziom rozwoju manualnego, w tym 2 dzieci bardzo wysoki. 7 dzieci przejawia uzdolnienia plastyczne;
W zakresie usprawniania motoryki małej i grafomotoryki dodatkowych ćwiczeń potrzebuje 6 dzieci. W zakresie posługiwania się nożyczkami 2 dzieci wymaga dodatkowych ćwiczeń. Wolne tempo rysowania/kolorowania prezentuje 4 dzieci.
Lateralizacja
- 9 dzieci ma lateralizację skrzyżowaną – prawa ręka i lewe oko;
- 1 dziecko ma nieustaloną lateralizację w zakresie ręki.
Rozwój umysłowy
Większa część grupy dobrze orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu. Podaje swoje imię i nazwisko, wie jakiej jest narodowości.
- 17 dzieci zna dni tygodnia;
- 3 dzieci nie potrafi wymienić dni tygodnia;
- 3 dzieci potrafi wymienić w kolejność miesiące;
- 22 dzieci nie zna nazw miesięcy (niektóre dzieci znają jedną lub dwa miesiące);
- 14 dzieci nie zna swojego adresu zamieszkania;
- 2 dzieci przejawia braki w zakresie wiedzy o najbliższym otoczeniu;
- 6 dzieci prezentuje dużą wiedzę o otaczającym świecie;
- 5 dzieci ze względu na niska frekwencję nie zostało przebadane w danym zakresie.
W zakresie spostrzegania słuchowego:
- 14 dzieci wyodrębnia zdania w mowie;
- 8 dzieci wyodrębnia wyrazy w zdaniach;
- 20 dzieci dokonuje syntezy i analizy sylabowej słów 2-4 sylabowych;
- 8 dzieci dzieli słowa na głoski (1-3 sylabowe);
- 2 dzieci nie wyodrębnia zdań w mowie;
- 7 dzieci ma trudności z wyodrębnianiem wyrazów w zdaniach;
- 6 dzieci ma duże trudności z dzieleniem słów na głoski;
- 5 dzieci ze względu na niska frekwencję nie zostało przebadane w danym zakresie.
- 7 dzieci mówi bardzo głośno (wskazane badanie słuchu);
- 4 dzieci przejawia trudności w rozumieniu czytanego tekstu;
- 1 dziecko ma trudności w skupieniu się podczas słuchania bajek, opowiadań, wierszy;
- 3 dzieci przejawia zdolności muzyczne.
W zakresie spostrzegania wzrokowego:
- 18 dzieci dobrze radzi sobie z zadaniami z w/w obszaru;
- 4 dzieci wymaga dodatkowego wsparcia;
- Większość dzieci podpisują się swoim imieniem;
- 3 dzieci pisze imię w odbiciu lustrzanym;
- 18 dzieci rozpoznaje cyfry w zakresie 0-10;
- 4 dzieci ma z tym trudność z rozpoznawaniem wybranych cyfr;
- Połowa grupy rozpoznaje i nazywa większość liter;
- 9 dzieci zna ok ośmiu wybranych liter alfabetu;
- 17 dzieci podejmuje próby czytania literujący wyrazy;
- 4 dzieci nie czyta;
- 1 dziewczynka opanowała płynnie tę umiejętność;
- 3 dzieci ze względu na niską frekwencję nie wzięło udziału w powyższym badaniu.
W zakresie myślenia i pojęć matematycznych:
- 11 dzieci prezentuje wysoki poziom danej umiejętności (tj. dokonuje operacji matematycznych w zakresie 10. Przelicza przekraczając próg 10);
- 2 dzieci popełnia błędy podczas przeliczania w zakresie 10 na konkretach. Te same osoby nie określają równoliczności zbioru oraz przejawiają trudności w operacjach matematycznych w zakresie 10;
- 3 dzieci nie potrafi nazwać czterech podstawowych figur geometrycznych;
- 15 dzieci określa strony prawą i lewą;
- 7 ma trudność z rozróżnianiem stron prawej od lewej;
- 11 dzieci określa położenie przedmiotów w przestrzeni;
- 4 dzieci ma trudność z nazywaniem i użyciem przyimków: nad, pod, między;
- 3 dzieci ze względu na niską frekwencję nie wzięło udziału w powyższym badaniu.
W zakresie rozwoju mowy:
- 14 dzieci prezentuje wysoki poziom słownictwa i poprawności językowej (tj. poprawnie formułuje zdania, posługuje się przymiotnikami, rozumie polecenia i podstawowe pojęcia dot. sytuacji w domu i w przedszkolu, słucha czytanych utworów);
- 2 dzieci ma trudności w w/w zakresie;
- 8 dzieci nieprawidłowo artykułuje głoski i wymagają dodatkowych ćwiczeń;
- 2 dzieci, w mowie kontrolowanej prawidłowo realizuje wybrane głoski;
- Pozostała część grupy mieści się w normie rozwojowej;
- Uzdolnionych językowo jest 3 dzieci.
Rozwój społeczno – emocjonalny
Grupa nie przejawia trudności w rozstaniu z opiekunem. Okresowo takie trudności ma 2 dzieci. Większość dzieci pamięta o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz szanuje własność osobistą i społeczną. Dzieci chętnie wykonują przyjęte na siebie obowiązki i starają się doprowadzić je do końca (dyżury), chętnie pomagają kolegom i koleżankom. Zgodnie bawią się i współpracują z rówieśnikami, nawiązują kontakt z dorosłymi oraz mówią o swoich potrzebach. Większość grupy przestrzega przyjętych norm i zasad. Trudności w tym zakresie przejawia 11 dzieci. 9 dzieci ma trudności z kontrolowaniem emocji i radzeniem sobie z nimi w sytuacji porażki, niepowodzenia i stresu. 1 dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami. 4 dzieci prezentuje zdolności przywódcze.
Dziękujemy Rodzicom za udział w spotkaniu. Osoby nieobecne prosimy o kontak w celu zapoznania się z indywidualną diagnozą dojrzałości szkolnej.
Komentarze
Prześlij komentarz