Podsumowanie obserwacji w I semestrze

Grupa IV liczy 25 dzieci 6 – letnich w tym 10 chłopców i 15 dziewczynek.


Rozwój fizyczny


 W zakresie samoobsługi dzieci sprawnie wykonują czynności ubierania i rozbierania się, mycia zębów, samodzielnego korzystania z toalety. Dzieci wykazują się dużą samodzielnością podczas spożywania posiłków. Sprawnie posługują się sztućcami, również nożem, dbając o czystość wokół siebie. Dzieci prawidłowo trzymają sztućce podczas posiłku  (wyj. 1 dziecko). Nieprawidłową pozycje przy stoliku prezentuje 6 dzieci.


Grupa sprawna ruchowo. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i sprawnie wykonuje proste ćwiczenia ruchowe. W zakresie doskonalenia sprawności fizycznej, dodatkowych ćwiczeń wymaga 4 dzieci. Wysoki poziom sprawności fizycznej prezentuje 12 dzieci, w tym 2 dziewczynki bardzo wysoki.


W zakresie motoryki małej:




  • 13 dzieci prawidłowo trzyma i posługuje się ołówkiem/kredką;

  • 3 dzieci trzyma chwytem 3- pęsetkowym;

  • 8 dzieci jest w trakcie utrwalania prawidłowego chwytu. 10 dzieci prezentuje wysoki poziom rozwoju manualnego, w tym 2 dzieci bardzo wysoki. 7 dzieci przejawia uzdolnienia plastyczne;


W zakresie usprawniania motoryki małej i grafomotoryki dodatkowych ćwiczeń potrzebuje 6 dzieci. W zakresie posługiwania się nożyczkami 2 dzieci wymaga dodatkowych ćwiczeń. Wolne tempo rysowania/kolorowania prezentuje 4 dzieci.


 Lateralizacja




  • 9 dzieci ma lateralizację skrzyżowaną – prawa ręka i lewe oko;

  • 1 dziecko ma nieustaloną lateralizację w zakresie ręki.


 Rozwój umysłowy 


Większa część grupy dobrze orientuje się w swoim najbliższym otoczeniu. Podaje swoje imię i nazwisko, wie jakiej jest narodowości.




  • 17 dzieci zna dni tygodnia;

  • 3 dzieci nie potrafi wymienić dni tygodnia;

  • 3 dzieci potrafi wymienić w kolejność miesiące;

  • 22 dzieci nie zna nazw miesięcy (niektóre dzieci znają jedną lub dwa miesiące);

  • 14 dzieci nie zna swojego adresu zamieszkania;

  • 2 dzieci przejawia braki w zakresie wiedzy o najbliższym otoczeniu;

  • 6 dzieci prezentuje dużą wiedzę o otaczającym świecie;

  • 5 dzieci ze względu na niska frekwencję nie zostało przebadane w danym zakresie.


W zakresie spostrzegania słuchowego:




  • 14 dzieci wyodrębnia zdania w mowie;

  • 8 dzieci wyodrębnia wyrazy w zdaniach;

  • 20 dzieci dokonuje syntezy i analizy sylabowej słów 2-4 sylabowych;

  • 8 dzieci dzieli słowa na głoski (1-3 sylabowe);

  • 2 dzieci nie wyodrębnia zdań w mowie;

  • 7 dzieci ma trudności z wyodrębnianiem wyrazów w zdaniach;

  • 6 dzieci ma duże trudności z dzieleniem słów na głoski;

  • 5 dzieci ze względu na niska frekwencję nie zostało przebadane w danym zakresie.

  • 7 dzieci mówi bardzo głośno (wskazane badanie słuchu);

  • 4 dzieci przejawia trudności w rozumieniu czytanego tekstu;

  • 1 dziecko ma trudności w skupieniu się podczas słuchania bajek, opowiadań, wierszy;

  • 3 dzieci przejawia zdolności muzyczne.


W zakresie spostrzegania wzrokowego:




  • 18 dzieci dobrze radzi sobie z zadaniami z w/w obszaru;

  • 4 dzieci wymaga dodatkowego wsparcia;

  • Większość dzieci podpisują się swoim imieniem;

  • 3 dzieci pisze imię w odbiciu lustrzanym;

  • 18 dzieci rozpoznaje cyfry w zakresie 0-10;

  • 4 dzieci ma z tym trudność z rozpoznawaniem wybranych cyfr;

  • Połowa grupy rozpoznaje i nazywa większość liter;

  • 9 dzieci zna ok ośmiu wybranych liter alfabetu;

  • 17 dzieci podejmuje próby czytania literujący wyrazy;

  • 4 dzieci nie czyta;

  • 1 dziewczynka opanowała płynnie tę umiejętność;

  • 3 dzieci ze względu na niską frekwencję nie wzięło udziału w powyższym badaniu.


W zakresie myślenia i pojęć matematycznych:




  • 11 dzieci prezentuje wysoki poziom danej umiejętności (tj. dokonuje operacji matematycznych w zakresie 10. Przelicza przekraczając próg 10);

  • 2 dzieci popełnia błędy podczas przeliczania w zakresie 10 na konkretach. Te same osoby nie  określają równoliczności zbioru oraz przejawiają trudności w operacjach matematycznych w zakresie 10;

  • 3 dzieci nie potrafi nazwać czterech podstawowych figur geometrycznych;

  • 15 dzieci określa strony prawą i lewą;

  • 7 ma trudność z rozróżnianiem stron prawej od lewej;

  • 11 dzieci określa położenie przedmiotów w przestrzeni;

  • 4 dzieci ma trudność z nazywaniem i użyciem przyimków: nad, pod, między;

  • 3 dzieci ze względu na niską frekwencję nie wzięło udziału w powyższym badaniu.


W zakresie rozwoju mowy:




  • 14 dzieci prezentuje wysoki poziom słownictwa i poprawności językowej (tj. poprawnie formułuje zdania, posługuje się przymiotnikami, rozumie polecenia i podstawowe pojęcia dot. sytuacji w domu i w przedszkolu, słucha czytanych utworów);

  • 2 dzieci ma trudności w w/w zakresie;

  • 8 dzieci nieprawidłowo artykułuje głoski i wymagają dodatkowych ćwiczeń;

  • 2 dzieci, w mowie kontrolowanej prawidłowo realizuje wybrane głoski;

  • Pozostała część grupy mieści się w normie rozwojowej;

  • Uzdolnionych językowo jest 3 dzieci.


 Rozwój społeczno – emocjonalny 


Grupa nie przejawia trudności w rozstaniu z opiekunem. Okresowo takie trudności ma 2 dzieci. Większość dzieci pamięta o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz szanuje własność osobistą i społeczną. Dzieci chętnie wykonują przyjęte na siebie obowiązki i starają się doprowadzić je do końca (dyżury), chętnie pomagają kolegom i koleżankom. Zgodnie bawią się i współpracują z rówieśnikami, nawiązują kontakt z dorosłymi oraz mówią o swoich potrzebach. Większość grupy przestrzega przyjętych norm i zasad. Trudności w tym zakresie przejawia 11 dzieci. 9 dzieci ma trudności z kontrolowaniem emocji i radzeniem sobie z nimi w sytuacji porażki, niepowodzenia i stresu. 1 dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami. 4 dzieci prezentuje zdolności przywódcze.


Dziękujemy Rodzicom za udział w spotkaniu. Osoby nieobecne prosimy o kontak w celu zapoznania się z indywidualną diagnozą dojrzałości szkolnej.

Komentarze