W krainie muzyki

W tym tygodniu w naszej grupie odbyły się zajęcia otwarte. Była to okazja, aby pokazać rodzicom jak ich pociechy przygotowują się do podjęcia obowiązku szkolnego oraz jak odnajdują się w przestrzeni przedszkolnej, w grupie 6-latków.

Celem spotkania było:
  • kształtowanie świadomości muzycznej, wyobraźni, spostrzegawczości, pamięci i szybkości orientacji;
  • wprowadzenie wewnętrznego ładu i uporządkowania poprzez ruch i emocje wypływające z percepcji muzyki;
  • kształtowanie umiejętności samoopanowania i aktywności do podejmowanej czynności;
  • wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę;
  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  • kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia w zakresie: rozpoznawania cyfr, wykonywania działań matematycznych, posługiwania się liczebnikami porządkowymi;
  • rozwijanie umiejętności czytania;
  • doskonalenie procesów poznawczych: analizy i syntezy słuchowej,
  • usprawnianie grafomotoryki (dodatkowo).
Spotkanie rozpoczęłyśmy zaproszeniem przedszkolaków do teatru kukiełkowego. Każdy otrzymał bilet z odpowiednim numerem miejsca.

Inscenizacja teatralna „W krainie dźwięków”

·         słuchanie muzyki klasycznej,
·         przeżywanie różnych emocji podczas obcowania z teatrem.

Dawno, dawno temu, w Zaczarowanej Krainie mieszkali dziewczynka i chłopiec. Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki, a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy. Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi. Pewnego dnia do krainy przybył Czarodziej. Był zły i zazdrosny, ze wszyscy dobrze się tu bawią i potrafią grać na instrumentach. Ponieważ sam nie potrafił na niczym grać, ukradł wszystkie instrumenty z Zaczarowanej Krainy. W ciągu kilku minut zrobiło się smutno i cicho. Żaden instrument nie zadźwięczał, nikt nie miał ochoty tańczyć ani śpiewać. Wszyscy chodzili pochmurni i smutni. Małgosia i Jaś wyruszyli do Czarodzieja i zaproponowali, że nauczą go grać w zamian za zwrot instrumentów. Czarodziej wyznaczył dzieciom zadania, i obiecał, że gdy je rozwiążą, odda im instrumenty.

Przed dziećmi stało nie lada wyzwanie. Pierwszym zadaniem było ułożenie zakrętek (nutek) na odpowiednim miejscu, na pięciolinii.

Zabawa matematyczna „Na pięciolinii”

·         przelicza w aspekcie porządkowym,
·         utrwala wybrane kolory.

Pierwsza zielona nutka, na pierwszej linii się ustawiła.
Druga żółta nutka, na drugą linię wskoczyła.
Trzecia czerwona nutka, na trzeciej linii usiadła,
Czwarta biała nutka, na czwartą linie się wkradła.
Piąta niebieska nutka, na piąta linię się wspięła,
A szósta pomarańczowa nutka w powietrzu zawisła.

      Kolejnym zadaniem było wykonanie działań matematycznych z użyciem zakrętek.

Zabawa matematyczna „Pojawiające i znikające nutki”
  • wykonuje działania matematyczne w zakresie 10 (na dodawanie, odejmowanie, z jedną niewiadomą),
  • układa zapis działania matematycznego to tekstu,
a) Na pięciolinii było 6 nutek. 2 spadły na podłogę. Ile zostało nutek na pięciolinii? (6-2=4)
b) Na pięciolinii są teraz cztery nutki. Muzyk zagrał 6 razy na bębenku. Ile jest teraz wszystkich nutek na pięciolinii? (4+6=10)
c) Jest 10 nutek na pięciolinii. Czarodziej porwał 7. Ile zostało nutek na pięciolinii? (10-7=3)
d) Są 3 nutki na pięciolinii. Ilu nutek mi brakuje, jeżeli chcę mieć wszystkich nutek 8? (3+5=8)

Tym razem "Tygryski" miały się zmierzyć w tańcu z rolą wróżek i wojowników.

Improwizacja ruchowa „Wróżek i wojowników”
  •  różnicuje muzykę ze względu na dynamikę,
  • czerpie radość ze wspólnej zabawy,
  • improwizuje ruchowo się na scenie.
Żeby wykonać kolejne zadanie, przedszkolaki udały się do lasu, ale nietypową, bo muzyczną drogą. Każdy otrzymał instrument: łyżeczki, woreczki foliowe, bibułę czy folię bąbelkową i ku przygodzie!

Opowieść muzyczna z wykorzystaniem nietypowych instrumentów "Przygoda w lesie"
  • ilustracja dźwiękowa do opowiadania „Przygoda w lesie” wg Orffa skupia uwagę na opisie sytuacji,
  • gra na nietypowych instrumentach tworząc ilustrację dźwiękową,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Jaś i Małgosia wyruszyli (łyżeczki) do lasu na poszukiwanie pomarańczowej koperty. Wyszli z domu (gazety), zamknęli drzwi (folia bąbelkowa) i rozejrzeli się dookoła (woreczki foliowe). Było południe, a słońce świeciło tak mocno (wyciągają ręce najwyżej jak potrafią), że musieli przymknąć oczy (dzieci przymykają oczy). Szybko jednak otworzyli je, żeby czym prędzej dojść do lasu (gazety). Uff jak gorąco (woreczki foliowe). Szli długą drogą, jak żołnierze (łyżeczki), podskakując co chwilę z radości (gazety). Doszli do mostku (pięściami uderzamy o piersi) nad potoczkiem (woreczki foliowe). Zatrzymali się i rozejrzeli dookoła (łyżeczki). Woda w potoku płynęła wartkim strumieniem (gazety), szumiąc (woreczki foliowe) i uderzając w kamienie (folia bąbelkowa). Szli teraz ścieżką polną (łyżeczki), porośniętą zeschłą trawą, która szeleściła przy każdym kroku (gazety). Wreszcie dotarli do lasku. Gęste krzewy zagrodziły im drogę (wszystkie instrumenty). Spojrzeli w górę (woreczki foliowe) na wysokie drzewa z rozłożystymi gałązkami (gazety). Na jednym z nich zobaczyli rudą wiewiórkę z puszystą kitą. Skakała zwinnie z gałęzi na gałąź (łyżeczki). Słyszeli też wyraźnie głos kukułki: kuku, kuku, kuku, wołała na cały las (kuku, kuku, kuku). Postanowili przejść miedzy gałęziami (folia bąbelkowa i gazety). Szli bardzo długo (łyżeczki). W końcu dotarli na leśną polanę (woreczki foliowe), na której zauważyli pomarańczową kopertę od Czarodzieja.

W jednym z ostatnich zadań, dzieci musiały rozwiązać zagadki. Rozwiązanie, nazwę instrumentu, musiały podzielić na głoski i ułożyć ją z odpowienich liter.

Zabawa słuchowa „Zagadki”

·         rozwiązuje zagadkę,
·         dzieli nazwę instrumentu na głoski,
·         układa nazwę instrumentu z liter.

Ma trzy grube nogi
Mnóstwo zębów białych
Gdy mistrz przy nim siądzie
Koncert da wspaniały.
(fortepian)

Mały i cienki, cieniutkim głosem
Zagra piosenki pod twoim nosem.
(flet)

Mam sześć strun i progi,
ale nie pod drzwiami.
Progi mam na gryfie,
zaraz pod strunami.
(gitara)

To instrument o wielu strunach,
w kształcie dużego trójkąta,
co podczas grania
można na nim palce poplątać.
(harfa)

Za wykonanie wszystkich zadań Czarodzieja, do krainy muzyki wróciły instrumenty. A jak na nich graliśmy? Skacząc po kolorowych promieniach słońca.

      Zabawa muzyczno - ruchowa „Muzyczne słońce”
  • czeka cierpliwie na swoją kolej,
  • gra na instrumencie perkusyjnym na sygnał,
  • komponuje muzykę wg własnego pomysłu.
Dodatkowo: rysowanie klucza wiolinowego i nut po linii z zachowaniem kierunku.

Ćwiczenie grafomotoryczne „Muzyczny klucz”
  • rysuje po śladzie,
  • zachowuje prawidłowy kierunek.
Dziękujemy Państwu za uczestnictwo w spotkaniu. Mamy nadzieję, że była to okazja do podpatrzenia "co w trawie piszczy" :).



Komentarze