Ćwiczenia
Szanowni Rodzice!
Poniżej poddajemy kilka pomysłów na stymulowanie rozwoju dziecka z zakresu motoryki małej, percepcji wzrokowej i słuchowej.
Ćwiczenia dłoni
Ćwiczenia palców
Rozwijanie czynności samoobsługowych
Zabawy konstrukcyjne
Zabawy wodą
Układanie prostych wzorów
Lepienie
Malowanie farbami plakatowymi, klejowymi, akwarelowymi
Rysowanie
Wycinanie
Składanie papieru
Wydzieranie
Stemplowanie
Ćwiczenia grafomotoryczne
Dodatkowe zabawy na wakacyjną nudę :D (tutaj).
Rozwijanie pojęcia schematu ciała
Wprowadzanie kierunków od osi własnego ciała
Orientacja w schemacie ciała drugiej osoby
Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (miejsca i kierunku)
Spostrzeganie stosunków przestrzennych
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Rozpoznawanie przedmiotu poprzez dotyk
Obserwowanie
Wyszukiwanie
Układanie
Porównywanie
Porządkowanie i grupowanie
Wyodrębnianie i liczenie
Odwzorowywanie
Ćwiczenia pamięci wzrokowej
Dodatkowe ćwiczenia (tutaj i tutaj).
Ćwiczenia słuchu fizycznego i muzycznego
Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej
Ćwiczenia pamięci słuchowej
Dodatkowe ćwiczenia (tutaj).
Poniżej poddajemy kilka pomysłów na stymulowanie rozwoju dziecka z zakresu motoryki małej, percepcji wzrokowej i słuchowej.
Motoryka mała
Ćwiczenia dłoni
- dotykanie dłoni, zaciskanie, otwieranie
- gniecenie piłeczki, gąbki
- ugniatanie papieru, papierowych kul
- dotykanie sznurka, pociąganie za niego, przeciąganie go przez otwory, np. w tekturce, układanie
- z niego podanego lub wymyślonego wzoru
- dotykanie materiałów o różnej fakturze
- wkładanie przedmiotów do szuflady (worka) i wyciąganie ich
- nawlekanie koralików na sznurek
- darcie gazet, gniecenie ich
- wymachiwanie dłońmi: w górę, w dół, w lewą stronę, w prawą stronę
- krążenie dłonią
- ćwiczenia separacji ruchów: rozdzielanie ruchów dłoni i palców
- uderzanie, pocieranie, uginanie, ugniatanie dłoni
- układanie na kartce kompozycji z dłoni
- obrysowywanie dłoni
- wykonywanie relaksacyjnych masażyków na plecach partnera.
Ćwiczenia palców
- dotykanie palców
- kiwanie: w przód, w prawo, w lewo, łukami w górę, w dół, do siebie
- krążenia palcami, przebieranie, stukanie, pstrykanie i rozkładanie
- naśladowanie gry na pianinie, flecie
- splatanie palców
- przykładanie palców jednej dłoni do palców drugiej dłoni
- przykładanie kolejnych palców jednej dłoni do kciuka
- naśladowanie palcami padającego deszczu
- naprężanie i zaginanie palców – pazurki
- wykonywanie zabaw paluszkowych, np.: Pięć paluszków, Sroczka, Bawiły się dzieci paluszkami…
- chwytanie drobnych przedmiotów i przenoszenie ich, wkładanie do pojemnika
- ćwiczenia separacji ruchów: rozdzielanie ruchów palców
- kreślenie palcem w powietrzu prostych kształtów, np. słońca, drogi, domu, linii
- wodzenie palcem po wzorze (można je łączyć z mówieniem tekstu lub śpiewaniem – Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz)
- wodzenie – po piasku, ryżu, kaszy wysypanej na tacce.
- zabawy paluszkowe np. K. Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”, B. Kaczmarek „Wspomaganie rozwoju dzieci”
Rozwijanie czynności samoobsługowych
- samodzielne mycie się, ubieranie, jedzenie
- samodzielne wkładanie butów, wiązanie ich
- mycie zębów po posiłkach.
Zabawy konstrukcyjne
- budowanie dowolnych konstrukcji z klocków drewnianych i plastikowych
- konstruowanie – z papieru, sznurka, drutu
- konstruowanie z materiału przyrodniczego, np. ludzików z kasztanów
- budowanie z piasku, śniegu.
Zabawy wodą
- poruszanie dłońmi, palcami w wodzie
- przelewanie wody kubkiem, małym pojemnikiem, wkraplaczem
- tworzenie wodnej muzyki (uderzanie w wodę różnymi przedmiotami, poruszanie jej)
- dmuchanie wody przez rurki do napojów
- strącanie wody z palców, przedmiotów.
Układanie prostych wzorów
- układanie z patyczków
- układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych
- układanie z wełny, sznurka, nici, serwetek
- układanie z tworzywa przyrodniczego.
Lepienie
- lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej, masy papierowej dowolnych kształtów (np. pieczywa, owoców)
- robienie wałeczków z plasteliny (np. oklejanie nimi małych butelek – robienie wazoników)
- wypełnianie plasteliną rysunków przedstawiających postać ludzką.
Malowanie farbami plakatowymi, klejowymi, akwarelowymi
- malowanie palcem, dłonią na całej powierzchni kartki
- malowanie kawałkiem waty, gąbki, szmatką (np. jesiennych drzew, pochmurnej pogody)
- malowanie pędzlem na kartkach większego formatu linii: pionowych, poziomych, ukośnych, falistych szlaczków, z zachowaniem kierunku – od lewej strony do prawej
- malowanie pędzlem na kartkach o różnym formacie i fakturze (np. pokrytych solą, kaszą manną)
- malowanie pędzlem na podany lub dowolny temat.
Rysowanie
- rysowanie na różnych formatach papieru
- rysowanie kredą na tablicy, asfalcie, kamieniu
- rysowanie mazakiem na folii (np. na koszulce do segregatora, w środku której jest kolorowa kartka)
- rysowanie – linii: pionowych, poziomych, ukośnych, falistych
- rysowanie patykiem na śniegu, piasku, ziemi, na tackach z kaszą
- rysowanie na dany i dowolny temat
- rysowanie ołówkiem, kredką, świecą, węglem, mazakiem, patykiem maczanym w tuszu, pastelami olejnymi i proszkowymi na określony lub dowolny temat
- odtwarzanie na rysunku dynamicznego ruchu, np. liści opadających z drzew
- rysowanie do podanego tekstu (rysowane wierszyki).
Wycinanie
- nauka wycinania (z wykorzystaniem wałeczków plasteliny i wierszyka o rybce)
- wycinanie pasków (ze starych gazet)
- cięcie papieru wzdłuż narysowanych linii
- wycinanie dowolnych kształtów (np. ze starych stron tytułowych z bloków)
- wycinanie wzorów, np. motylka, kwiatka, z użyciem dziurkacza
- tworzenie pracy plastycznej techniką wycinanki
- wycinanie z materiału tekstylnego, z odpadów plastikowych (np. starych okładek na zeszyty).
Składanie papieru
- składanie papieru połączone z jego zaginaniem i sklejaniem złożonych elementów
- tworzenie prac (płaskich i przestrzennych) techniką origami oraz kirigami.
Wydzieranie
- wydzieranie dowolnych kawałków papieru
- wydzieranie określonych kształtów – części składowych obrazka
- wykonywanie prac techniką wydzieranki.
Stemplowanie
- stemplowanie gotowymi, zakupionymi stemplami
- tworzenie kompozycji z wzorów ze stempli odbitych na całej kartce
- stemplowanie stemplami z ziemniaka, klocków (można wykorzystać do stemplowania liście kapusty, przekrojoną cebulę…).
Ćwiczenia grafomotoryczne
- pogrubianie konturów prostych kształtów
- rysowanie według poleceń słownych nauczyciela: w górę, w dół, w prawym górnym rogu, w lewym górnym rogu, na środku…
- rysowanie literopodobnych szlaczków na kartce
- rysowanie po śladzie (wykropkowane wzory)
- rysowanie literopodobnych szlaczków w liniaturze (powiększonej, a potem – w zeszycie)
- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną
- wypełnianie rysunków równoległymi kreskami pionowymi lub poziomymi
- rysownie za pomocą szablonów (zewnętrznych – cały kształt do obrysowania; wewnętrznych z wyciętymi otworami)
- rysownie szlaczków obrazkowych (od lewej strony do prawej).
Dodatkowe zabawy na wakacyjną nudę :D (tutaj).
Percepcja wzrokowa
Rozwijanie pojęcia schematu ciała
- zaakceptowanie własnego wyglądu
- oglądanie własnej sylwetki w lustrze
- odczuwanie świadomości granic ciała
- uwrażliwianie na doznania płynące z wnętrza organizmu oraz zmiany w napięciu mięśni podczas wykonywania różnych ruchów
- koncentrowanie uwagi na poszczególnych częściach ciała, najpierw bez ruchu, a potem w czasie poruszania nimi
- dotykanie wymienionych części ciała, a potem poruszanie nimi
- równoczesne poruszanie dwiema wymienionymi częściami ciała (czasem można polecić dziecku
- wykonywanie tego ćwiczenia z zamkniętymi oczami)
- stawianie oporu lub odczuwanie bezwładu w różnych (wymienionych) częściach ciała
- odgrywanie scenek pantomimicznych, w których postawa ciała przedstawia określone emocje
- rozumienie relacji zachodzących między ciałem a otoczeniem (np. bieg z przeszkodami)
- określanie funkcji różnych części ciała
- rysowanie postaci ludzkiej
- naśladowanie ruchu dziecka przedstawionego na rysunkach
- wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi
- wskazywanie swoich prawych i lewych części ciała.
Wprowadzanie kierunków od osi własnego ciała
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych, np.: Pingwin, Labada…
- poruszanie się po wytyczonych trasach, labiryntach
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela, np. Idź pięć kroków w prawą stronę, dwa do przodu, trzy w lewą stronę
- zabawy i ćwiczenia równoważne tułowia, związane z chodem, np. chodzenie tyłem, przodem, slalomem, zygzakiem…
- ćwiczenia związane z percepcją słuchową, np. Skąd słychać głos?
Orientacja w schemacie ciała drugiej osoby
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała drugiej osoby
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę
- wskazywanie u drugiej osoby wymienionych części ciała
- porównywanie swojego wyglądu z wyglądem drugiej osoby
- współdziałanie z partnerem (ćwiczenia według metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne).
Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (miejsca i kierunku)
- spostrzeganie przedmiotów względem siebie jako będących z przodu, z tyłu, przed, za, ponad, poniżej, po prawej lub po lewej stronie
- określanie miejsca położenia wskazanych przedmiotów; posługiwanie się określeniami: góra, dół, na, pod, za, w
- uczestniczenie w zabawach typu: Gdzie schowała się lalka?, Ciepło – zimno
- układanie zabawek według poleceń nauczyciela, np. Połóż misia na drugiej półce, między lalką a pajacykiem
- określanie kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: do góry, na dół, w prawo, w lewo, w przód.
Spostrzeganie stosunków przestrzennych
- odtwarzanie podanych sekwencji (zapamiętywanie ich i odtwarzanie w takiej samej kolejności)
- układanie obrazków historyjki według kolejności zdarzeń
- segregowanie według przyjętych zasad.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających lokomocje (związanych z motoryką dużą)
- rysowanie w powietrzu prostych kształtów – naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę lub postać narysowaną na obrazku (np. zabawy: Lustro, Jeżyk)
- naśladowanie ruchów zwierząt
- naśladowanie wykonywanych czynności
- ćwiczenia i gry zręcznościowe (np. gra w kręgle)
- chodzenie po wyznaczonej linii (lub toczenie po niej piłki)
- rysowanie po śladzie rysunków (wykropkowane wzory)
- nakładanie elementów na ich cienie
- rysowanie synchroniczne (oburęczne) prostych elementów w powietrzu, a potem na kartce.
Rozpoznawanie przedmiotu poprzez dotyk
- dotykanie i oglądanie, pocieranie przedmiotu, dostrzeganie jego cech
- chodzenie po powierzchni o różnej fakturze
- dotykanie przedmiotów z zamkniętymi oczami (np. zabawa Czarodziejski worek – rozpoznawanie znanych przedmiotów za pomocą dotyku.
Obserwowanie
- najbliższego otoczenia (sali, placu przedszkolnego, tego, co dzieci widzą na spacerze, tego, co się dzieje za oknem)
- czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie ich (np. zabawa Rób to co ja)
- dostrzeganie i określanie cech danego przedmiotu, zjawiska (np. dostrzeganie zmian zachodzących w kolejnych porach roku, nazywanie ich)
- przedmiotów znajdujących się w sali, określanie ich cech
- elementów o określonym kształcie i wyszukiwanie ich w otoczeniu, na obrazkach
- wskazywanie i nazywanie wybranych przez nauczyciela symboli, znaków graficznych zachowania ludzi i zwierząt w danej porze roku.
Wyszukiwanie
- takich samych obrazków wśród kilku rozrzuconych przed dzieckiem
- obrazków do nazw podanych przez nauczyciela
- obrazków przedstawiających przedmioty w kolorze podanym przez nauczyciela
- takich samych przedmiotów w otoczeniu
- ukrytych przedmiotów na obrazku.
Układanie
- przedmiotów według poleceń nauczyciela, np. Połóż lalkę na drugiej półce
- takich samych obrazków na sobie (zabawa memory)
- prostych ciągów rytmicznych, np. obrazków, klocków i liści… (zawsze trzy sekwencje we wzorze)
- figur, patyczków, klocków według wzoru
- puzzli
- łączenie obrazków przedstawiających to, co było najpierw, z tym, co będzie potem
- układanie historyjek obrazkowych (rozpoczynamy od trzech obrazków).
Porównywanie
- porównywanie dwóch obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic, a potem podobieństw
- porównywanie dwóch zabawek (najpierw różniących się jedną cechą)
- dobieranie elementów brakujących do całości
- porównywanie liczby elementów w dwóch zbiorach.
Porządkowanie i grupowanie
- grupowanie obiektów przedstawionych na obrazkach według wzrastającej wielkości (malejącej wielkości) lub według innego przyjętego kryterium
- klasyfikowanie tematyczne, np. co pasuje do łazienki, w co ubieramy się na jesienny spacer…
- klasyfikowanie przedmiotów (obrazków) według jednej przyjętej cechy: wielkości, koloru, kształtu
- eliminowanie z grupy tych przedmiotów (obrazków), które nie pasują do pozostałych.
Wyodrębnianie i liczenie
- wyodrębnianie obiektów do policzenia; określanie ich liczby bez liczenia; potem – liczenie ich (porównywanie swoich spostrzeżeń z rzeczywistością)
- liczenie obiektów niewidocznych (klaskanie, tupanie, inne dźwięki)
- liczenie z wykorzystaniem przeliczników zastępczych, np. Weź tyle talerzyków, ile jest łyżeczek
- liczenie w określonym i dowolnym zakresie.
Odwzorowywanie
- odwzorowywanie ułożonych klocków, patyczków, figur, zabawek (według wzoru)
- odwzorowywanie podanych symboli i znaków
- odwzorowywanie graficzne szlaczków, ornamentów
- łączenie linii, punktów – odtwarzanie kształtów przedmiotów
- rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, zaginanie papieru itp. (motoryka mała).
Ćwiczenia pamięci wzrokowej
- zauważanie i określanie, który przedmiot zmienił miejsce (zniknął)
- układanie obejrzanych wcześniej obrazków w odpowiedniej kolejności.
Dodatkowe ćwiczenia (tutaj i tutaj).
Percepcja słuchowa
Ćwiczenia słuchu fizycznego i muzycznego
- słuchanie wierszy, rymowanek, baśni i opowiadań
- wsłuchiwanie się w odgłosy dochodzące z otoczenia, wychwytywanie ich
- rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia (dźwięków różnych urządzeń domowych, odgłosów pojazdów, głosów zwierząt, głosów kolegów, koleżanek i znanych osób dorosłych, zjawisk atmosferycznych)
- rozpoznawanie sztucznie wytwarzanych dźwięków: najpierw za pomocą wzroku i słuchu, potem – tylko słuchu (gniecenie papieru, uderzanie w przedmioty, klaskanie, przelewanie wody, przesypywanie kaszy, ryżu, poruszanie pudełkiem z ukrytym przedmiotem, nasionami
- rozpoznawanie dźwięków w połączeniu z określeniem miejsca, kierunku, z którego pochodzą oraz liczby wydawanych sygnałów
- szukanie przedmiotu wydającego określony dźwięk (np. zabawa Gdzie jest budzik?)
- określanie, z której strony (z którego kierunku) dochodzi dźwięk (np. zabawa Do prawego i do lewego ucha)
- określanie kolejności wydawanych dźwięków, np. dźwięków instrumentów perkusyjnych (np. zabawa Które to instrumenty?)
- liczenie dźwięków
- porównywanie słyszanych dźwięków
- ciągłość dźwięków: ciągłe długie, krótkie, przerywane
- wysokość dźwięków: wysokie, niskie
- długość dźwięków: długie, krótkie
- natężenie dźwięków: dźwięk mocny, słaby (głośny, cichy)
- tempo dźwięków: szybkie, wolne
- reagowanie na polecenia nauczyciela (np. zabawa Idą zwierzęta – zmiana rytmu i natężenia
- dźwięków, dzieci naśladują chód zwierząt)
- wystukiwanie, wyklaskiwanie podanego rytmu (np. wystukanego na bębenku lub wyklaskanego przez nauczyciela)
- odtwarzanie rytmu przedstawionego w sposób graficzny lub za pomocą klocków
- rysowanie kresek, szlaczków w rytm uderzeń
- odtwarzanie (wystukiwanie, wyklaskiwanie) danych układów przestrzennych (ułożonych z klocków)
- wyklaskiwanie rytmu znanych piosenek
- dostrzeganie rytmu w wierszach, piosenkach
- określanie charakteru słyszanej muzyki (smutna, wesoła)
- uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach kształtujących estetykę ruchu
- uczestniczenie w zabawach ruchowo-słuchowych według Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- ćwiczenia tempa wypowiedzi, np.: mówimy wolno, mówimy szybko, poruszamy się, wypowiadając
- zdanie, poruszamy się w podanym tempie
- ćwiczenia akcentu wypowiedzi: zdaniowego, wyrazowego
- ćwiczenia intonacji wypowiedzi – rozróżnianie, kiedy kogoś informujemy, a kiedy o coś pytamy.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej
- wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (dzieci zaznaczają liczbę zdań klockami, paskami papieru)
- wyodrębnianie słów w zdaniach
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów
- kończenie zdania przez dodanie określonego słowa (na początku – na podstawie obrazków)
- dobieranie rymujących się ze sobą słów; kończenie rymowanek poprzez podanie słów rymujących
- się z podanymi: układanie rymów do podanych słów (np. zabawa Połącz obrazki, których nazwy się rymują)
- tworzenie słów z sylab (synteza sylabowa)
- dzielenie słów na sylaby
- mówienie tekstów piosenek, śpiewanie z wyróżnianiem sylab
- układanie słów rozpoczynających się, kończących się określoną sylabą i mających tę sylabę w środku
- porównywanie liczby sylab w słowach
- rozpoznawanie miejsca określonej sylaby w słowie
- tworzenie słów z głosek (synteza głoskowa)
- wyodrębnianie pierwszej głoski w słowach – nazwach obrazków (w nagłosie)
- podawanie całych słów, słyszanych bez pierwszej głoski (np. zabawa Co kupiłam w sklepie?)
- segregowanie obrazków według pierwszej głoski w ich nazwach
- wymyślanie (i np. rysowanie) przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się określoną głoską
- wyszukiwanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką głoską jak nazwa pokazywanego obrazka
- wyodrębnianie ostatniej głoski (w wygłosie) w nazwach obrazków
- segregowanie obrazków według ostatniej głoski w ich nazwach
- wymyślanie (i rysowanie) przedmiotów, których nazwy kończą się określoną głoską
- określanie środkowej głoski w nazwach (trzygłoskowych) obrazków, np.: mak, rak, nos, noc, sok,
- kot, las, ryk, syk, ser, but, bat, byk, bal, osa, oko, kra, ucho, sto, kto…
- łączenie w pary obrazków, których nazwy (ostatnia głoska w pierwszej nazwie i pierwsza głoska
- w drugiej nazwie) kończą się i rozpoczynają tą samą głoską (np. las – ser, sok – kot, ul – lis…)
- dzielenie na głoski trzygłoskowych (potem czterogłoskowych, pięcio-, i więcej głoskowych) nazw obrazków
- określanie miejsca danej głoski w nazwie obrazka
- tworzenie słów z połączenia pierwszych głosek z nazw obrazków (np. sok, ekran, ryba – ser, mak, osa, wóz, album – mowa)
- tworzenie słów z połączenia wybranych głosek z nazw obrazków (np. osa (2), krowa (3), wata (1), lalka (5) – sowa)
- liczenie głosek w słowach – nazwach obrazków (np. układanie obrazków według wzrastającej
- liczby głosek w ich nazwach lub malejącej liczby głosek w ich nazwach)
- wymyślanie słów (i rysowanie), które mają określoną liczbę głosek
- układanie zdań, w których każde słowo rozpoczyna się tą samą głoską
- różnicowanie głosek opozycyjnych: t – d, r – l, p – b, s – ś – sz, z – ź – ż, dz – dź – dż.
Ćwiczenia pamięci słuchowej
- odtwarzanie układu słyszanych dźwięków
- wyszukiwanie obrazków według podanej kolejności
- słuchanie opowiadań, określanie kolejności zdarzeń
- nauka wierszy, rymowanek (fragmentami, metodą ze słuchu).
Dodatkowe ćwiczenia (tutaj).
Komentarze
Prześlij komentarz