Ćwiczenia

Szanowni Rodzice!

Poniżej poddajemy kilka pomysłów na stymulowanie rozwoju dziecka z zakresu motoryki małej, percepcji wzrokowej i słuchowej.
Motoryka mała



Ćwiczenia dłoni

  • dotykanie dłoni, zaciskanie, otwieranie

  • gniecenie piłeczki, gąbki

  • ugniatanie papieru, papierowych kul

  • dotykanie sznurka, pociąganie za niego, przeciąganie go przez otwory, np. w  tekturce, układanie

  • z niego podanego lub wymyślonego wzoru

  • dotykanie materiałów o różnej fakturze

  • wkładanie przedmiotów do szuflady (worka) i wyciąganie ich

  • nawlekanie koralików na sznurek

  • darcie gazet, gniecenie ich

  • wymachiwanie dłońmi: w górę, w dół, w lewą stronę, w prawą stronę

  • krążenie dłonią

  • ćwiczenia separacji ruchów: rozdzielanie ruchów dłoni i palców

  • uderzanie, pocieranie, uginanie, ugniatanie dłoni

  • układanie na kartce kompozycji z dłoni

  • obrysowywanie dłoni

  • wykonywanie relaksacyjnych masażyków na plecach partnera.

Ćwiczenia palców

  • dotykanie palców

  • kiwanie: w przód, w prawo, w lewo, łukami w górę, w dół, do siebie

  • krążenia palcami, przebieranie, stukanie, pstrykanie i rozkładanie

  • naśladowanie gry na pianinie, flecie

  • splatanie palców

  • przykładanie palców jednej dłoni do palców drugiej dłoni

  • przykładanie kolejnych palców jednej dłoni do kciuka

  • naśladowanie palcami padającego deszczu

  • naprężanie i zaginanie palców – pazurki

  • wykonywanie zabaw paluszkowych, np.: Pięć paluszków, Sroczka, Bawiły się dzieci paluszkami…

  • chwytanie drobnych przedmiotów i przenoszenie ich, wkładanie do pojemnika

  • ćwiczenia separacji ruchów: rozdzielanie ruchów palców

  • kreślenie palcem w powietrzu prostych kształtów, np. słońca, drogi, domu, linii

  • wodzenie palcem po wzorze (można je łączyć z mówieniem tekstu lub śpiewaniem – Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz)

  • wodzenie – po piasku, ryżu, kaszy wysypanej na tacce.

  • zabawy paluszkowe np. K. Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”, B. Kaczmarek „Wspomaganie rozwoju dzieci”

Rozwijanie czynności samoobsługowych

  • samodzielne mycie się, ubieranie, jedzenie

  • samodzielne wkładanie butów, wiązanie ich

  • mycie zębów po posiłkach.

Zabawy konstrukcyjne

  • budowanie dowolnych konstrukcji z klocków drewnianych i plastikowych

  • konstruowanie – z papieru, sznurka, drutu

  • konstruowanie z materiału przyrodniczego, np. ludzików z kasztanów

  • budowanie z piasku, śniegu.

Zabawy wodą

  • poruszanie dłońmi, palcami w wodzie

  • przelewanie wody kubkiem, małym pojemnikiem, wkraplaczem

  • tworzenie wodnej muzyki (uderzanie w wodę różnymi przedmiotami, poruszanie jej)

  • dmuchanie wody przez rurki do napojów

  • strącanie wody z palców, przedmiotów.

Układanie prostych wzorów

  • układanie z patyczków

  • układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych

  • układanie z wełny, sznurka, nici, serwetek

  • układanie z tworzywa przyrodniczego.

Lepienie

  • lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej, masy papierowej dowolnych kształtów (np. pieczywa, owoców)

  • robienie wałeczków z plasteliny (np. oklejanie nimi małych butelek – robienie wazoników)

  • wypełnianie plasteliną rysunków przedstawiających postać ludzką.

 Malowanie farbami plakatowymi, klejowymi, akwarelowymi

  • malowanie palcem, dłonią na całej powierzchni kartki

  • malowanie kawałkiem waty, gąbki, szmatką (np. jesiennych drzew, pochmurnej pogody)

  • malowanie pędzlem na kartkach większego formatu linii: pionowych, poziomych, ukośnych, falistych szlaczków, z zachowaniem kierunku – od lewej strony do prawej

  • malowanie pędzlem na kartkach o różnym formacie i fakturze (np. pokrytych solą, kaszą manną)

  • malowanie pędzlem na podany lub dowolny temat.

 Rysowanie

  • rysowanie na różnych formatach papieru

  • rysowanie kredą na tablicy, asfalcie, kamieniu

  • rysowanie mazakiem na folii (np. na koszulce do segregatora, w środku której jest kolorowa kartka)

  • rysowanie – linii: pionowych, poziomych, ukośnych, falistych

  • rysowanie patykiem na śniegu, piasku, ziemi, na tackach z kaszą

  • rysowanie na dany i dowolny temat

  • rysowanie ołówkiem, kredką, świecą, węglem, mazakiem, patykiem maczanym w tuszu, pastelami olejnymi i proszkowymi na określony lub dowolny temat

  • odtwarzanie na rysunku dynamicznego ruchu, np. liści opadających z drzew

  • rysowanie do podanego tekstu (rysowane wierszyki).

Wycinanie

  • nauka wycinania (z wykorzystaniem wałeczków plasteliny i wierszyka o rybce)

  • wycinanie pasków (ze starych gazet)

  • cięcie papieru wzdłuż narysowanych linii

  • wycinanie dowolnych kształtów (np. ze starych stron tytułowych z bloków)

  • wycinanie wzorów, np. motylka, kwiatka, z użyciem dziurkacza

  • tworzenie pracy plastycznej techniką wycinanki

  • wycinanie z materiału tekstylnego, z odpadów plastikowych (np. starych okładek na zeszyty).

Składanie papieru

  • składanie papieru połączone z jego zaginaniem i sklejaniem złożonych elementów

  • tworzenie prac (płaskich i przestrzennych) techniką origami oraz kirigami.

Wydzieranie

  • wydzieranie dowolnych kawałków papieru

  • wydzieranie określonych kształtów – części składowych obrazka

  • wykonywanie prac techniką wydzieranki.

Stemplowanie

  • stemplowanie gotowymi, zakupionymi stemplami

  • tworzenie kompozycji z wzorów ze stempli odbitych na całej kartce

  • stemplowanie stemplami z ziemniaka, klocków (można wykorzystać do stemplowania liście kapusty, przekrojoną cebulę…).

Ćwiczenia grafomotoryczne

  • pogrubianie konturów prostych kształtów

  • rysowanie według poleceń słownych nauczyciela: w górę, w dół, w prawym górnym rogu, w lewym górnym rogu, na środku…

  • rysowanie literopodobnych szlaczków na kartce

  • rysowanie po śladzie (wykropkowane wzory)

  • rysowanie literopodobnych szlaczków w liniaturze (powiększonej, a potem – w zeszycie)

  • kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną

  • wypełnianie rysunków równoległymi kreskami pionowymi lub poziomymi

  • rysownie za pomocą szablonów (zewnętrznych – cały kształt do obrysowania; wewnętrznych z wyciętymi otworami)

  • rysownie szlaczków obrazkowych (od lewej strony do prawej).

Dodatkowe zabawy na wakacyjną nudę :D (tutaj).
Percepcja wzrokowa

Rozwijanie pojęcia schematu ciała

  • zaakceptowanie własnego wyglądu

  • oglądanie własnej sylwetki w lustrze

  • odczuwanie świadomości granic ciała

  • uwrażliwianie na doznania płynące z wnętrza organizmu oraz zmiany w napięciu mięśni podczas wykonywania różnych ruchów

  • koncentrowanie uwagi na poszczególnych częściach ciała, najpierw bez ruchu, a potem w czasie poruszania nimi

  • dotykanie wymienionych części ciała, a potem poruszanie nimi

  • równoczesne poruszanie dwiema wymienionymi częściami ciała (czasem można polecić dziecku

  • wykonywanie tego ćwiczenia z zamkniętymi oczami)

  • stawianie oporu lub odczuwanie bezwładu w różnych (wymienionych) częściach ciała

  • odgrywanie scenek pantomimicznych, w których postawa ciała przedstawia określone emocje

  • rozumienie relacji zachodzących między ciałem a otoczeniem (np. bieg z przeszkodami)

  • określanie funkcji różnych części ciała

  • rysowanie postaci ludzkiej

  • naśladowanie ruchu dziecka przedstawionego na rysunkach

  • wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi

  • wskazywanie swoich prawych i lewych części ciała.

Wprowadzanie kierunków od osi własnego ciała

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych, np.: Pingwin, Labada…

  • poruszanie się po wytyczonych trasach, labiryntach

  • poruszanie się pod dyktando nauczyciela, np. Idź pięć kroków w prawą stronę, dwa do przodu, trzy w lewą stronę

  • zabawy i ćwiczenia równoważne tułowia, związane z chodem, np. chodzenie tyłem, przodem, slalomem, zygzakiem…

  • ćwiczenia związane z percepcją słuchową, np. Skąd słychać głos?

 Orientacja w schemacie ciała drugiej osoby

  • porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała drugiej osoby

  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę

  • wskazywanie u drugiej osoby wymienionych części ciała

  • porównywanie swojego wyglądu z wyglądem drugiej osoby

  • współdziałanie z partnerem (ćwiczenia według metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne).

Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (miejsca i kierunku)

  • spostrzeganie przedmiotów względem siebie jako będących z przodu, z tyłu, przed, za, ponad, poniżej, po prawej lub po lewej stronie

  • określanie miejsca położenia wskazanych przedmiotów; posługiwanie się określeniami: góra, dół, na, pod, za, w

  • uczestniczenie w zabawach typu: Gdzie schowała się lalka?, Ciepło – zimno

  • układanie zabawek według poleceń nauczyciela, np. Połóż misia na drugiej półce, między lalką a pajacykiem

  • określanie kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: do góry, na dół, w prawo, w lewo, w przód.

Spostrzeganie stosunków przestrzennych

  • odtwarzanie podanych sekwencji (zapamiętywanie ich i odtwarzanie w takiej samej kolejności)

  • układanie obrazków historyjki według kolejności zdarzeń

  • segregowanie według przyjętych zasad.

Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających lokomocje (związanych z motoryką dużą)

  • rysowanie w powietrzu prostych kształtów – naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę lub postać narysowaną na obrazku (np. zabawy: Lustro, Jeżyk)

  • naśladowanie ruchów zwierząt

  • naśladowanie wykonywanych czynności

  • ćwiczenia i gry zręcznościowe (np. gra w kręgle)

  • chodzenie po wyznaczonej linii (lub toczenie po niej piłki)

  • rysowanie po śladzie rysunków (wykropkowane wzory)

  • nakładanie elementów na ich cienie

  • rysowanie synchroniczne (oburęczne) prostych elementów w powietrzu, a potem na kartce.

 Rozpoznawanie przedmiotu poprzez dotyk

  • dotykanie i oglądanie, pocieranie przedmiotu, dostrzeganie jego cech

  • chodzenie po powierzchni o różnej fakturze

  • dotykanie przedmiotów z zamkniętymi oczami (np. zabawa Czarodziejski worek – rozpoznawanie znanych przedmiotów za pomocą dotyku.

Obserwowanie

  • najbliższego otoczenia (sali, placu przedszkolnego, tego, co dzieci widzą na spacerze, tego, co się dzieje za oknem)

  • czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie ich (np. zabawa Rób to co ja)

  • dostrzeganie i określanie cech danego przedmiotu, zjawiska (np. dostrzeganie zmian zachodzących w kolejnych porach roku, nazywanie ich)

  • przedmiotów znajdujących się w sali, określanie ich cech

  • elementów o określonym kształcie i wyszukiwanie ich w otoczeniu, na obrazkach

  • wskazywanie i nazywanie wybranych przez nauczyciela symboli, znaków graficznych zachowania ludzi i zwierząt w danej porze roku.

Wyszukiwanie

  • takich samych obrazków wśród kilku rozrzuconych przed dzieckiem

  • obrazków do nazw podanych przez nauczyciela

  • obrazków przedstawiających przedmioty w kolorze podanym przez nauczyciela

  • takich samych przedmiotów w otoczeniu

  • ukrytych przedmiotów na obrazku.

Układanie

  • przedmiotów według poleceń nauczyciela, np. Połóż lalkę na drugiej półce

  • takich samych obrazków na sobie (zabawa memory)

  • prostych ciągów rytmicznych, np. obrazków, klocków i liści… (zawsze trzy sekwencje we wzorze)

  • figur, patyczków, klocków według wzoru

  • puzzli

  • łączenie obrazków przedstawiających to, co było najpierw, z tym, co będzie potem

  • układanie historyjek obrazkowych (rozpoczynamy od trzech obrazków).

Porównywanie

  • porównywanie dwóch obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic, a potem podobieństw

  • porównywanie dwóch zabawek (najpierw różniących się jedną cechą)

  • dobieranie elementów brakujących do całości

  • porównywanie liczby elementów w dwóch zbiorach.

Porządkowanie i grupowanie

  • grupowanie obiektów przedstawionych na obrazkach według wzrastającej wielkości (malejącej wielkości) lub według innego przyjętego kryterium

  • klasyfikowanie tematyczne, np. co pasuje do łazienki, w co ubieramy się na jesienny spacer…

  • klasyfikowanie przedmiotów (obrazków) według jednej przyjętej cechy: wielkości, koloru, kształtu

  • eliminowanie z grupy tych przedmiotów (obrazków), które nie pasują do pozostałych.

 Wyodrębnianie i liczenie

  • wyodrębnianie obiektów do policzenia; określanie ich liczby bez liczenia; potem – liczenie ich (porównywanie swoich spostrzeżeń z rzeczywistością)

  • liczenie obiektów niewidocznych (klaskanie, tupanie, inne dźwięki)

  • liczenie z wykorzystaniem przeliczników zastępczych, np. Weź tyle talerzyków, ile jest łyżeczek

  • liczenie w określonym i dowolnym zakresie.

Odwzorowywanie

  • odwzorowywanie ułożonych klocków, patyczków, figur, zabawek (według wzoru)

  • odwzorowywanie podanych symboli i znaków

  • odwzorowywanie graficzne szlaczków, ornamentów

  • łączenie linii, punktów – odtwarzanie kształtów przedmiotów

  • rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, zaginanie papieru itp. (motoryka mała).

Ćwiczenia pamięci wzrokowej

  • zauważanie i określanie, który przedmiot zmienił miejsce (zniknął)

  • układanie obejrzanych wcześniej obrazków w odpowiedniej kolejności.

Dodatkowe ćwiczenia (tutaj i tutaj).
Percepcja słuchowa

Ćwiczenia słuchu fizycznego i muzycznego

  • słuchanie wierszy, rymowanek, baśni i opowiadań

  • wsłuchiwanie się w odgłosy dochodzące z otoczenia, wychwytywanie ich

  • rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia (dźwięków różnych urządzeń domowych, odgłosów pojazdów, głosów zwierząt, głosów kolegów, koleżanek i znanych osób dorosłych,  zjawisk atmosferycznych)

  • rozpoznawanie sztucznie wytwarzanych dźwięków: najpierw za pomocą wzroku i słuchu, potem – tylko słuchu (gniecenie papieru, uderzanie w przedmioty, klaskanie,  przelewanie wody, przesypywanie kaszy, ryżu, poruszanie pudełkiem z ukrytym przedmiotem, nasionami

  • rozpoznawanie dźwięków w połączeniu z określeniem miejsca, kierunku, z którego pochodzą oraz liczby wydawanych sygnałów

  • szukanie przedmiotu wydającego określony dźwięk (np. zabawa Gdzie jest budzik?)

  • określanie, z której strony (z którego kierunku) dochodzi dźwięk (np. zabawa Do prawego i do lewego ucha)

  • określanie kolejności wydawanych dźwięków, np. dźwięków instrumentów perkusyjnych (np. zabawa Które to instrumenty?)

  • liczenie dźwięków

  • porównywanie słyszanych dźwięków

    • ciągłość dźwięków: ciągłe długie, krótkie, przerywane

    • wysokość dźwięków: wysokie, niskie

    • długość dźwięków: długie, krótkie

    • natężenie dźwięków: dźwięk mocny, słaby (głośny, cichy)

    • tempo dźwięków: szybkie, wolne

    • reagowanie na polecenia nauczyciela (np. zabawa Idą zwierzęta – zmiana rytmu i natężenia

    • dźwięków, dzieci naśladują chód zwierząt)

    • wystukiwanie, wyklaskiwanie podanego rytmu (np. wystukanego na bębenku lub wyklaskanego przez nauczyciela)

    • odtwarzanie rytmu przedstawionego w sposób graficzny lub za pomocą klocków

    • rysowanie kresek, szlaczków w rytm uderzeń

    • odtwarzanie (wystukiwanie, wyklaskiwanie) danych układów przestrzennych (ułożonych z klocków)

    • wyklaskiwanie rytmu znanych piosenek

    • dostrzeganie rytmu w wierszach, piosenkach

    • określanie charakteru słyszanej muzyki (smutna, wesoła)

    • uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach kształtujących estetykę ruchu

    • uczestniczenie w zabawach ruchowo-słuchowych według Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz

    • ćwiczenia tempa wypowiedzi, np.: mówimy wolno, mówimy szybko, poruszamy się, wypowiadając

    • zdanie, poruszamy się w podanym tempie

    • ćwiczenia akcentu wypowiedzi: zdaniowego, wyrazowego

    • ćwiczenia intonacji wypowiedzi – rozróżnianie, kiedy kogoś informujemy, a kiedy o coś pytamy.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej

  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (dzieci zaznaczają liczbę zdań klockami, paskami papieru)

  • wyodrębnianie słów w zdaniach

  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów

  • kończenie zdania przez dodanie określonego słowa (na początku – na podstawie obrazków)

  • dobieranie rymujących się ze sobą słów; kończenie rymowanek poprzez podanie słów rymujących

  • się z podanymi: układanie rymów do podanych słów (np. zabawa Połącz obrazki, których nazwy się rymują)

  • tworzenie słów z sylab (synteza sylabowa)

  • dzielenie słów na sylaby

  • mówienie tekstów piosenek, śpiewanie z wyróżnianiem sylab

  • układanie słów rozpoczynających się, kończących się określoną sylabą i mających tę sylabę w środku

  • porównywanie liczby sylab w słowach

  • rozpoznawanie miejsca określonej sylaby w słowie

  • tworzenie słów z głosek (synteza głoskowa)

  • wyodrębnianie pierwszej głoski w słowach – nazwach obrazków (w nagłosie)

  • podawanie całych słów, słyszanych bez pierwszej głoski (np. zabawa Co kupiłam w sklepie?)

  • segregowanie obrazków według pierwszej głoski w ich nazwach

  • wymyślanie (i np. rysowanie) przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się określoną głoską

  • wyszukiwanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką głoską jak nazwa pokazywanego obrazka

  • wyodrębnianie ostatniej głoski (w wygłosie) w nazwach obrazków

  • segregowanie obrazków według ostatniej głoski w ich nazwach

  • wymyślanie (i rysowanie) przedmiotów, których nazwy kończą się określoną głoską

  • określanie środkowej głoski w nazwach (trzygłoskowych) obrazków, np.: mak, rak, nos, noc, sok,

  • kot, las, ryk, syk, ser, but, bat, byk, bal, osa, oko, kra, ucho, sto, kto…

  • łączenie w pary obrazków, których nazwy (ostatnia głoska w pierwszej nazwie i pierwsza głoska

  • w drugiej nazwie) kończą się i rozpoczynają tą samą głoską (np. las – ser, sok – kot, ul – lis…)

  • dzielenie na głoski trzygłoskowych (potem czterogłoskowych, pięcio-, i więcej głoskowych) nazw obrazków

  • określanie miejsca danej głoski w nazwie obrazka

  • tworzenie słów z połączenia pierwszych głosek z nazw obrazków (np. sok, ekran, ryba – ser, mak, osa, wóz, album – mowa)

  • tworzenie słów z połączenia wybranych głosek z nazw obrazków (np. osa (2), krowa (3), wata (1), lalka (5) – sowa)

  • liczenie głosek w słowach – nazwach obrazków (np. układanie obrazków według wzrastającej

  • liczby głosek w ich nazwach lub malejącej liczby głosek w ich nazwach)

  • wymyślanie słów (i rysowanie), które mają określoną liczbę głosek

  • układanie zdań, w których każde słowo rozpoczyna się tą samą głoską

  • różnicowanie głosek opozycyjnych: t – d, r – l, p – b, s – ś – sz, z – ź – ż, dz – dź – dż.

 Ćwiczenia pamięci słuchowej

  • odtwarzanie układu słyszanych dźwięków

  • wyszukiwanie obrazków według podanej kolejności

  • słuchanie opowiadań, określanie kolejności zdarzeń

  • nauka wierszy, rymowanek (fragmentami, metodą ze słuchu).

Dodatkowe ćwiczenia (tutaj).

Komentarze